Preview

Economics and Management

Advanced search

Social and Organizational Conditions for the Formation of Values and Motivation in Employee Behavior

Abstract

The present article is a result of a study of the conditions that affect the formation of values and motivation among employees. Aim. The study aims to substantiate social and organizational conditions that affect the formation of values and motivation among employees. Tasks. The authors perform a theoretical analysis of the concepts of “values” and “motivation” and determine conditions for the formation of values and motivation among employees with the purpose of identifying social and organizational components of the external environment that affect the formation of values and motivation. Methods. Developments of Russian and foreign researchers in the examination of values and meaningful components of human personality and employee motivation serve as the theoretical and methodological bases of the study. Results. The study determines the essence of employee values and motivation and defines the social, organizational, and internal conditions for their formation. Conclusion. The main conclusion to be drawn from the results of the study is that there are external (social and organizational) and internal conditions that directly and indirectly affect the formation of values and motivation among employees. Understanding these conditions makes it possible to develop a social mechanism that permits better social management of values and motivation at a societal level or for particular social groups and communities.

About the Author

Dar’ya V. Vel’Misova
St. Petersburg State University of Economics
Russian Federation


References

1. Ожегов С. И. Словарь русского языка: 70 000 слов / под ред. Н. Ю. Шведовой; АН СССР, Ин-т рус. яз. 22-е изд., стер. М.: Рус. яз., 1990. 921 с.

2. Большой толковый словарь русского языка: около 60 000 слов / cост. В. В. Виноградов и др.; под ред. Д. Н. Ушакова. М.: АСТ: Астрель, 2004. 1268 с.

3. Краткая философская энциклопедия. М.: Прогресс, 1994. 574 с.

4. Даль В. И. Толковый словарь. Т. 4. М.: Гослитиздат, 1935. 704 с.

5. Куриленко Ю. А. Смысловая сфера как структурный элемент личности // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2014. № 2. С. 20-23.

6. Докучаев И. И. Ценность и экзистенция: основоположения исторической аксиологии культуры. СПб.: Наука, 2009. 594 с.

7. Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, структура и динамика смысловой реальности. М.: Смысл, 1999. 486 с.

8. Братусь Б. С. Аномалии личности. М.: Мысль, 1988. 301 с.

9. Потемкин В. К. Личностный фактор в территориальной организации производственной деятельности. СПб.: Изд-во Северо-Западного ин-та повышения квалификации ФНС России, 2014. 221 с.

10. Ребров А. В. Факторы формирования мотивации работников // Социс. 2011. № 3. С. 38-49.

11. Потемкин В. К. Управление персоналом: учебник для вузов. СПб.: Изд-во Северо-Западного ин-та повышения квалификации ФНС России, 2013. 774 с.

12. Мясищев В. Н. Психология отношений / под ред. А. А. Бодалева. М.: Изд-во МПСИ, 2005. 158 с.

13. Дюркгейм Э. Социология: ее предмет, метод, предназначение / пер. с фр. А. Б. Гофман. М.: Канон, 1995. 352 с.


Review

For citations:


Vel’Misova D.V. Social and Organizational Conditions for the Formation of Values and Motivation in Employee Behavior. Economics and Management. 2018;(5):62-67. (In Russ.)

Views: 150


ISSN 1998-1627 (Print)