Preview

Economics and Management

Advanced search

Methodological Foundations of Pricing in the Educational Services Market with a Marketing Approach to Management

Abstract

The system of higher professional education is constantly changing. However, the prestige of professional education remains high, which indicates the high value of education in the collective consciousness of the modern Russian society. That said, society faces the problems of availability, quality, and efficiency of education. Therefore, in order to attract new consumers and retain existing ones, higher education institutions are actively using various marketing tools. Thus, viewing a higher educational institution as a management system requires careful consideration of all the components of its marketing system as well as the interaction between it and the external environment. Aim. The study aims to identify the following marketing tools: ensuring the sale of educational products; maximizing profit; maintaining the organization’s market share. Tasks. The authors analyze the specific aspects of pricing in the educational services market. Results. This study analyzes the specific aspects of pricing in the educational services market and identifies factors that determine supply dynamics. Nowadays, the marketing approach to higher educational institution management is becoming increasingly relevant, considering how the economic situation in the country, and reformation of most spheres of life, prompt managers to devote particular attention to marketing research when deciding on a pricing policy with regard to educational services, in accordance with the laws of supply and demand. Conclusion. The pricing policy is closely associated with the understanding of the company’s general pricing principles. The fundamental difference of the marketing approach to pricing is that the asking price is based on finding optimal market balance. The impact of several factors on pricing has prompted educational institutions to analyze their effects on the process of price formation. Thus, selecting a method, strategy, and tactics for appropriate pricing is essential for determining the final price of a product.

About the Authors

Valeriy P. Slanov
Institute of St. Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation


Andrey A. Shakurov
Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University
Russian Federation


References

1. Шакуров А. А. Маркетинговый подход в управлении качеством высшего образования // Формирование профессиональной культуры специалистов XXI века в техническом университете: сб. науч. тр. 13-й Междунар. науч.-практ. конф. СПб.: Изд-во Политехн. ун-та, 2013. С. 44-46.

2. Шакуров А. А. Специфика антикризисного механизма управления вузом // Формирование профессиональной культуры специалистов XXI века в техническом университете: сб. науч. тр. 15-й Всерос. науч.-практ. конф. СПб.: Изд-во Политехн. ун-та, 2015. С. 35-39.

3. Вишнякова О. Н., Хайруллина А. Д., Зайнуллина М. Р. Особенности формирования и внедрения компетентностного подхода в систему высшего профессионального образования // Вестник Казанского государственного финансово-экономического института. 2011. № 1. С. 78-84.

4. Дерябина А. А., Зайцева И. В., Филимонов А. А. Управление ценовой политикой вуза по оказанию образовательных услуг в условиях конкуренции // XL Неделя науки СПбГПУ: мат-лы Междунар. науч.-практ. конф. / отв. ред. В. Э. Гасумянц. СПб.: Изд-во Политехн. ун-та, 2011. С. 162-163.

5. Сланов В. П., Савченко Л. С. Инновационная активность университета как фактор развития в условиях модернизации высшей школы // Роль образования в формировании экономической, социальной и правовой культуры: сб. науч. тр. Междунар. науч.-практ. конф. СПб.: Изд-во СПбУУиЭ, 2014. С. 580-584.

6. Лебедева Н. А. Комплексная система мониторинга факторов внешнего окружения и внутренней среды вуза // Креативная экономика. 2014. № 11. С. 19-32.

7. Шевченко Д. А. Маркетинговая деятельность вуза: структура, управление и содержание // Практический маркетинг. 2013. № 9. С. 2-14.

8. Бейкер М. Д. и др. Теория маркетинга: История, методология, концепции, стратегии. СПб.: Питер, 2002. 464 с.

9. Маркетинговые технологии в образовании: особенности комплекса маркетинга вуза / под ред. А. В. Мордовина. Волгоград: Изд-во ВолГУ, 2007. 144 с.

10. Лобанова Е. В., Ксенофонтова О. Л. Подходы к ценообразованию в сфере высшего профессионального образования // Успехи современного естествознания. 2012. № 4. С. 75-76.

11. Липкина Е. Д. Маркетинговый подход к управлению вузом // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Сер.: Гуманитарные и социальные науки. 2014. № 6. С. 119-125.

12. Васильева М. В. Цена и ценовая политика вуза // Экономические и гуманитарные науки. 2012. № 3. С. 3-8.

13. Ласковец С. В., Нетесова А. В. Роль вузов в трудоустройстве выпускников: маркетинговые исследования // Проблемы теории и практики управления. 2010. № 11. С. 28-35.

14. Котлер Ф. Основы маркетинга: краткий курс / пер. с англ. М.: ИД «Вильямс», 2007. 656 с.

15. Ищук Т. Л. Цена вопроса. Ценовая политика государства и вузов на рынке образовательных услуг высшей школы // Креативная экономика. 2009. № 7. С. 25-31.

16. Федулин А. А., Колгушкина А. В. Маркетинговое исследование цен на образовательные услуги в конкурентной среде вуза (на примере «РГУТИС») // СЕРВИС Plus. 2009. № 2. С. 57-64.


Review

For citations:


Slanov V.P., Shakurov A.A. Methodological Foundations of Pricing in the Educational Services Market with a Marketing Approach to Management. Economics and Management. 2018;(5):56-61. (In Russ.)

Views: 282


ISSN 1998-1627 (Print)