Preview

Economics and Management

Advanced search

Developing Quality Management Systems for Educational Services: ISO 9001:2015 Standard Implementation Issues

Abstract

This study is dedicated to the problems of ISO 9001:2015, which addresses quality management systems. The focus herein is on the implementation of this standard in educational organizations. Aim. This study is aimed at examining the key problems associated with the implementation and use of ISO 9001:2015 in educational organizations. Tasks. This study determines solutions to the foregoing problems that would improve the efficiency of management systems in educational organizations and the quality of educational services. Methods. This study uses general methods of scientific cognition (analysis, induction, and deduction) to examine issues associated with the use of risk-oriented approaches in educational organizations, identification and classification of risks, and opportunities for the integration of international and national standards with the purpose of improving the efficiency of management systems and the quality of educational services. Results. The crucial problem associated with implementing the ISO 9001:2015 standard in educational organizations is the lack of understanding of the division of risks into strategic and operational risks. Risk classifications developed by educational organizations are adequate but do not provide insights into the causes of different kinds of risks. Without a clear division of risks into strategic and operational risks, it is impossible to determine the nature of risks, optimize approaches to their mitigation, or plan such actions. The classification and compartmentalization of risks should serve the purpose of risks’ accurate attribution to decision-making levels (according to their priority) and the establishment of risk liabilities in accordance with the functional competencies of the risk owner. An equally important problem of quality management systems in educational organizations is the substitution of inconsistencies for risks or the confusion of risks. Furthermore, apart from ISO 9001:2015, other international and national standards are also under-utilized. The integration of their requirements would make it possible to devise optimal management system models for educational organizations as well as to achieve efficiency in the risk management and competitiveness of educational services. Conclusion. The transition of quality management systems of educational organizations toward the requirements of ISO 9001:2015 should begin with addressing the following problems: the identification of risks and their division into strategic and operational risks with the subsequent determination of mitigation approaches; the separation of risks and inconsistencies in educational organizations; and the integration of the requirements of certain international and national standards during the improvement of educational organizations’ quality management systems with the purpose of improving their efficiency and the quality of educational services in general.

About the Authors

Vladimir Ya. Dmitriev
St. Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation


Tat’yana A. Borisova
St. Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation


References

1. ГОСТ Р ИСО 9001-2015 (ISO 9001:2015) Системы менеджмента качества. Требования: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200124394.

2. О применении риск-ориентированного подхода при организации отдельных видов государственного контроля (надзора) и внесении изменений в некоторые акты Правительства Российской Федерации: Постановление Правительства РФ от 17 августа 2016 г. № 806 (ред. от 30 марта 2017 г.): [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_203819.

3. Борисова Т. А., Филиппова И. Г. Системы менеджмента качества вузов и их встраивание в образовательный процесс // Наука и образование: сохраняя прошлое, создаем будущее: Сб. ст. IX Междунар. научно-практич. конф.: В 3 ч. Ч. 3. Пенза: МЦНС «Наука и Просвещение», 2017. 236 с.

4. Опфер Е. А. Риск-менеджмент в управлении качеством образования в вузе // Высшее образование в России. 2015. № 10. С. 84-91.

5. Варжапетян А. Г., Маркелова Н. В. Управление рисками образовательных проектов в сфере дополнительного профессионального образования // Вестник Магнитогорского государственного технического университета им. Г. И. Носова. 2013. № 1 (41). С. 108-111.

6. Мышление, основанное на риск-менеджменте в ISO 9001-2015 // Единый стандарт: центр сертификации и лицензирования: [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://1cert.ru/stati/myshlenie-osnovannoe-na-risk-menedzhmente-v-iso-9001-2015.

7. Глоссарий терминов и определений (GlossaryTermsandDefinitions): [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://itsmforum.ru/ZAM-test/ITILV3_Glossary_Russian_v092_2009.pdf.

8. Пилявский В. П., Дмитриев В. Я., Климин А. И. Роль образовательных услуг в формировании интеллектуального капитала // Петербургский экономический журнал. 2016. № 2. С. 15-22.

9. ГОСТ Р ИСО 31000-2010 Менеджмент риска. Принципы и руководство: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200089640.

10. ГОСТ Р ИСО 10014-2008 Менеджмент организации. Руководящие указания по достижению экономического эффекта в системе менеджмента качества: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200068728.

11. ГОСТ Р ИСО 9004-2010 Менеджмент для достижения устойчивого успеха организации. Подход на основе менеджмента качества: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200082555.

12. ГОСТ Р ИСО 20121-2014 Системы менеджмента устойчивого развития. Требования и практическое руководство по менеджменту устойчивости событий: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200113801.

13. ГОСТ Р ИСО 22301-2014 Системы менеджмента непрерывности бизнеса. Общие требования: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200113802.

14. ГОСТ Р 54876-2011 Менеджмент знаний. Руководство по обеспечению взаимосвязи менеджмента знаний с культурой организации и другими организационными процессами: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200090040.

15. ГОСТ Р ИСО 31000-2010 Менеджмент риска. Принципы и руководство: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200089640.

16. ГОСТ Р ИСО/МЭК 31010-2011 Менеджмент риска. Методы оценки риска: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200090083.

17. ГОСТ Р 51901.22-2012 Менеджмент риска. Реестр риска. Правила построения: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200100075.

18. ГОСТ Р 51897-2011/Руководство ИСО 73:2009 Менеджмент риска. Термины и определения: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200088035.

19. Иванова Г. Н., Кузьмина С. Н. Оценка эффективности использования стандартизации для социально-экономических систем // Экономика Северо-Запада: проблемы и перспективы развития. 2015. № 3 (48). C. 104-119.


Review

For citations:


Dmitriev V.Ya., Borisova T.A. Developing Quality Management Systems for Educational Services: ISO 9001:2015 Standard Implementation Issues. Economics and Management. 2017;(6):47-54. (In Russ.)

Views: 640


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1998-1627 (Print)