Preview

Economics and Management

Advanced search

Formation of a System for Maintaining Goodwill

Abstract

The presented study describes a comprehensive approach to maintaining the goodwill of enterprises. Aim. The study aims to show the formation of a system for maintaining and improving the image of an enterprise based on goodwill assessment and compliance control to prevent reputational risks. Tasks. The authors examine and specify various definitions of goodwill, explore the components of the goodwill index used in international practices and the methodology behind goodwill index calculation in Russia, and present the concept of prevention of reputational risks. Methods. The societal perception is that goodwill is based on the aspects of corporate reputation complemented by social responsibility, emotional attractiveness, and financial performance of the enterprise. In Russia, the goodwill index is calculated according to State Standard GOST R 66.0.01.2017 with allowance for the characteristics of the enterprise's activities. Results. The indices of doing business, business value, and global competitiveness are analyzed to better understand the current situation in the entrepreneurial environment and how to improve it. The various interpretations of "goodwill" are systematized. Two approaches to determining goodwill based on valuation and calculation of the dimensionless index are identified. A methodology for calculating the goodwill index is described. Compliance control is proposed to be used for preventing reputational risks. Conclusions. Building long-term, fruitful relations with business partners and consumers and developing the business in the context of social responsibility and loyalty of employees requires an integrated system for maintaining goodwill.

About the Authors

Dmitriy I. Kudryavtsev
State Regional Centre for Standardization, Metrology and Testing in St. Petersburg and Leningrad Region
Russian Federation


Natal’ya V. Androsenko
State Regional Centre for Standardization, Metrology and Testing in St. Petersburg and Leningrad Region
Russian Federation


Arina Yu. Yanchenko
State Regional Centre for Standardization, Metrology and Testing in St. Petersburg and Leningrad Region
Russian Federation


References

1. Doing Business 2018. A World Bank Group Flagship Report. [Электронный ресурс]. URL: http://www.doingbusiness.org/content/dam/ doingBusiness/media/Annual-Reports/English/DB2018-Full-Report.pdf (дата обращения: 09.11.2018).

2. Doing Business 2017. A World Bank Group Flagship Report. [Электронный ресурс]. URL: http://www.doingbusiness.org/content/dam/ doingBusiness/media/Annual-Reports/English/DB17-Report.pdf (дата обращения: 09.11.2018).

3. Агеева О. Эксперты включили Россию в число худших стран по стоимости бизнеса. [Электронный ресурс]. URL: https://www.rbc.ru/economics/19/11/2018/5beeef8e9a7947139836afdc (дата обращения: 09.11.2018).

4. Schwab K. The Global Competitiveness Report 2018. World Economic Forum. [Электронный ресурс]. URL: http://www3.weforum.org/docs/GCR2018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2018.pdf (дата обращения: 11.11.2018).

5. Важенина И. С., Ющук В. Е. Деловая репутация организации: структура, характеристики и ранжирование // Менеджмент в России и за рубежом. 2018. № 4. С. 20-27.

6. Об утверждении Положения по бухгалтерскому учету «Учет нематериальных активов» (ПБУ 14/2007): приказ Минфина России от 27 декабря 2007 г. № 153н (ред. от 16.05.2016) / зарег. в Минюсте России 23.01.2008 № 10975. [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_63465/ (дата обращения: 11.11.2018).

7. Скоморохова И. О. Деловая репутация организации // Вопросы науки и образования. 2018. № 22 (34). С. 36-38.

8. Кобелева В. А. Гудвилл: понятие, значение и роли в России и за рубежом // Наука через призму времени. 2018. № 1 (10). С. 76-78.

9. Кормина П. В. Право на деловую репутацию // Аллея науки. 2018. Т. 3, № 1 (17). С. 614-617.

10. Остапец Е. Н. Честь, достоинство и деловая репутация как объекты правовой защиты // Юридический факт. 2018. № 34. С. 49-53.

11. Деловая репутация. [Электронный ресурс]. URL: http://www.grandars.ru/college/biznes/delovaya-reputaciya.html (дата обращения: 16.11.2018).

12. ГОСТ Р 66.0.01-2017. Оценка опыта и деловой репутации субъектов предпринимательской деятельности. Национальная система стандартов. Общие положения, требования и руководящие принципы: национальный стандарт Российской Федерации / утв. и введен в действие Приказом Росстандарта от 21 ноября 2017 г. № 1795-ст. [Электронный ресурс]. URL: http://docs.cntd.ru/document/1200157737 (дата обращения: 27.11.2018).

13. Окрепилов В. В., Окрепилова И. Г., Янченко А. Ю. Развитие системы государственных стандартов по оценке деловой репутации // Экономика и управление. 2017. № 2 (136). С. 4-11.

14. Об утверждении Программы национальной стандартизации на 2018 год: приказ Росстандарта от 30 июля 2018 г. № 1600 // КонсультантПлюс. [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_304552/ (дата обращения: 27.11.2018).

15. Дьяконова С. Н. О необходимости оценки стоимости деловой репутации предприятий // Научный вестник Воронежского государственного архитектурно-строительного университета. Серия: Инновации в строительстве. 2016. № 2. С. 21-25.

16. Измайлова М. А. Деловая репутация как фактор повышения конкурентоспособности компаний // Социально-экономическое управление: теория и практика. 2018. № 3 (34). С. 42-45.

17. Агапонова П. О., Гнедых Н. Н. Деловая репутация и инновационные технологии как инструменты конкурентоспособности предприятий сферы услуг // Стратегия предприятия в контексте повышения его конкурентоспособности. 2018. № 7 (7). С. 3-6.

18. Янченко А. Ю., Андросенко Н. В., Иванова Г. Н. Современные механизмы стандартизации для улучшения экологической обстановки в регионах // Экономика региона. 2018. Т. 14, № 2. С. 516-529.

19. Выскребенцева А. Н. Сущность показателя «деловой репутации» и проблемы его расчета в российской экономике // Молодежь и XXI век - 2018: мат-лы VIII Междунар. молодежной науч. конф.: в 5-ти т. / отв. ред А. А. Горохов. Т. 1. Экономика. (Курск, 21-22 февраля 2018 г.). Курск: Университетская книга, 2018. С. 49-51.

20. Канищева Е. С., Ходыревская С. В. Методы оценки опыта и деловой репутации предприятия // Качество в производственных и социально-экономических системах: сб. науч. тр. 6-й Междунар. науч.-техн. конф.: в 2-х т. / отв. ред. Е. В. Павлов. Т. 1. (Курск, 20 апреля 2018 г.). Курск: Университетская книга, 2018. С. 253-257.

21. The Reputations of the Most Visible Companies // Reputation Quotient: The Harris Poll. [Электронный ресурс]. URL: https://theharrispoll.com/reputation-quotient/ (дата обращения: 06.12.2018).

22. Абаджян С. А., Трамова Д. А. Корпоративная культура: инструмент эффективной деятельности компаний и их деловая репутация // Аллея науки. 2018. Т. 2, № 4 (20). С. 585-589.

23. Абрамова Е. А., Белова Л. М. Деловая репутация и репутационные риски современных бизнес-компаний // Современные технологии: актуальные вопросы, достижения и инновации: сб. ст. XIII Междунар. науч.-практ. конф.: в 2 ч. Ч. 2. (Пенза, 27 января 2018 г.). Пенза: Наука и просвещение, 2018. С. 31-33.

24. Комплаенс контроль // ICC. [Электронный ресурс]. URL: http://www.iccwbo.ru/blog/2016/komplaens-kontrol-chto-takoe-i-dlya-chego-nuzhen/ (дата обращения: 14.11.2018).

25. Getting ahead of the watchdogs: Real-time compliance management: 2018 State of Compliance Study // PWC. [Электронный ресурс]. URL: https://www.pwc.com/us/en/services/risk-assurance/library/state-of-compliance-study.html (дата обращения: 14.11.2018).

26. Лахно Ю. В. Система комплаенс в российских компаниях реального сектора экономики // Налоги и финансы. 2018. № 2 (38). С. 36-45.

27. Калинский О. И. Рекомендации по внедрению модели управления деловой репутацией (гудвиллом) на промышленных предприятиях // Управленческое консультирование. 2018. № 4 (112). С. 71-84.

28. Хомякова Г. С. Оценка деловой репутации и репутационного риска в компании // Менеджмент и маркетинг: теория и практика: сб. науч. ст. Чебоксары, 2018. С. 459-463.

29. Гусев М. К. Риски формирования и управления деловой репутации и имиджа организации: оценка изученности темы // Маркетинг МВА. Маркетинговое управление предприятием. 2018. Т. 9, № 2. С. 5-24.

30. Лисицкая Т. С. Управление репутационными рисками компаний строительного сектора // Финансы России в условиях глобализации: мат-лы III Междунар. науч.-практ. конф., приуроченной ко «Дню финансиста - 2018» (Воронеж, 25 сентября 2018 г.). Воронеж: Изд-во Ворон. экон.-правового ин-та, 2018. С. 340-344.


Review

For citations:


Kudryavtsev D.I., Androsenko N.V., Yanchenko A.Yu. Formation of a System for Maintaining Goodwill. Economics and Management. 2019;(1):16-25. (In Russ.)

Views: 187


ISSN 1998-1627 (Print)