Preview

Economics and Management

Advanced search

Transformation of Entrepreneurship under the Influence of the Digital Economy

Abstract

The presented study analyzes the transformation of entrepreneurship under the influence of the digital economy and examines the issues of digitalization of the economy as well as its development at the institutional level and enterprise level in the context of INDUSTRY 4.0 formation. Aim. The study aims to examine the effects of the digital economy on the development of small and medium enterprises in Russia and to propose directions for the development of business models for small enterprises and their government support. Tasks. The authors assess the extent of digitalization of the Russian economy by using international indices, determine the specific features of transformation of organizations’ activities in the context of the digital economy, identify the problems of and opportunities for successful implementation of the “Digital Economy of the Russian Federation” program and directions for improving the efficiency of business processes at the enterprise level. Methods. This study uses the systems approach, general scientific methods of cognition, and critical re-evaluation of the works of Russian and foreign scientists on digital economy. Results. As a result, the authors prove that in the digital economy even a small enterprise can be successful - without solid initial financial resources, but able to work properly with innovations and customer needs based on information and communication technologies. The government should facilitate entrepreneurial activities aimed at creating competitive national digital platforms. At the national level, the problem of restricted access to data and the issue of harmonizing the digital agenda in the regional and national aspects need to be regulated. Conclusions. The conducted study shows the effect of the digital economy on the activity of organizations and the country as a whole. Digital transformation already allows creating client and business processes with minimal human involvement, facilitates the development and launch of new products within a very short term, and streamlines managerial decisionmaking. Thus, the organizational structure of companies becomes more flexible and distributed over a larger territory, most often established according to product principle.

About the Authors

Gennadiy A. Kostin
St. Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation


Irina V. Uporova
St. Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation


References

1. Ревенко Л. С., Ревенко Н. С. Международная практика реализации программ развития цифровой экономики: примеры США, Индии, Китая и ЕС // Международные процессы. 2017. Т. 15. № 4. С. 20-39.

2. Стратегия научно-технологического развития Российской Федерации: утв. Указом Президента РФ от 1 декабря 2016 г. № 642. [Электронный ресурс]. URL: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71451998/ (дата обращения: 01.11.2018).

3. Стратегия развития информационного общества в Российской Федерации на 2017-2030 годы: утв. Указом Президента РФ от 9 мая 2017 г. № 203. [Электронный ресурс]. URL: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71570570/ (дата обращения: 01.11.2018).

4. Цифровая экономика Российской Федерации: программа: утв. распоряжением Правительства РФ от 28 июля 2017 г. № 1632-р. [Электронный ресурс]. URL: http://d-russia.ru/wp-content/uploads/2017/05/programmaCE.pdf (дата обращения: 05.11.2018).

5. Государственная программа «Цифровой Казахстан»: утв. Постановлением Правительства Республики Казахстан от 12 декабря 2017 г. № 827. [Электронный ресурс]. URL: https://digitalkz.kz/wp-content/uploads/2018/04/Digital-Kaz_ru.pdf (дата обращения: 12.11.2018).

6. Государственная программа развития цифровой экономики и информационного общества на 2016-2020 годы: утв. Постановлением Совета Министров Республики Беларусь 23 марта 2016 г. № 235. [Электронный ресурс]. URL: http://www.government.by/upload/docs/file4c1542d87d1083b5.PDF (дата обращения: 05.11.2018).

7. Цифровая повестка Евразийского экономического союза до 2025 года: перспективы и рекомендации: обзор. М.: Группа Всемирного Банка; ЕЭК. 2018. 40 с.

8. Упорова И. В., Селезнева И. В., Штиллер М. В. Оценка эффективности предпринимательской деятельности в условиях цифровой экономики // Вестник университета «Туран». 2018. № 4 (80). С. 14-20.

9. Индикаторы цифровой экономики: 2018: стат. сб. / Г. И. Абдрахманова, К. О. Вишневский, Г. Л. Волкова, Л. М. Гохберг [и др.]. М.: НИУ ВШЭ, 2018. 268 с.

10. Россия в ИТ-рейтингах, 2018 // TADVISER: государство, бизнес, IT. [Электронный ресурс]. URL: http://www.tadviser.ru/index.php/Статья:Россия_в_ИТ-рейтингах (дата обращения: 12.11.2018).

11. Исследование Google: ключевые онлайн-привычки россиян в 2017 году // RETAILER: ежедневные коммуникации. [Электронный ресурс]. URL: https://retailer.ru/issledovanie-google-kljuchevye-onlajn-privychki-rossijan-v-2017-godu/ (дата обращения: 12.11.2018).

12. Исследование консалтинговой компании The Boston Consulting Group (BCG) «Насколько цифровизованы российские потребители?». 2018 // AFTERSHOCK. [Электронный ресурс]. URL: https://aftershock.news/?q=node/623708&full (дата обращения: 12.11.2018).

13. Тимирчинская О. Цифровая Россия: сделать рывок на бумаге. 2018 // Газета.Ru. [Электронный ресурс]. URL: https://www.gazeta.ru/tech/2018/12/27_a_12110509.shtml?updated (дата обращения: 11.11.2018).

14. Соколова М. С 2024 года маркировка товаров в России будет обязательной // Парламентская газета. 2018. [Электронный ресурс]. URL: https://www.pnp.ru/politics/s-2024-goda-markirovka-tovarov-v-rossii-budet-obyazatelnoy.html (дата обращения: 02.11.2018).

15. Negroponte N. Being Digital. N.Y.: Vintage Books, 1995. 255 p.

16. Лугачев М. И. Информационные революции, экономика и экономическое образование // Вестник Московского университета. Серия 6: Экономика. 2017. № 4. С. 142-160.

17. Индекс зрелости Индустрии 4.0.: управление цифровым преобразованием компаний: Acatech исследование. [Электронный ресурс]. URL: https://www.acatech.de/wp-content/uploads/2018/03/acatech_STUDIE_rus_Maturity_Index_WEB.pdf (дата обращения: 11.11.2018).

18. Черняк Л. Как создать цифровое предприятие:

19. этапов на пути к Индустрии 4.0 // TADVISER: государство, бизнес, IT. [Электронный ресурс]. URL: http://www.tadviser.ru/index.php/Статья:Цифровое_предприятие (дата обращения: 12.11.2018).

20. Эксперты ИТ-образования обсудили подготовку кадров для цифровой экономики // АНО «ЦИФРОВАЯ ЭКОНОМИКА». [Электронный ресурс]. URL: https://data-economy.ru/14052018 (дата обращения: 12.11.2018).

21. Eastwood B. The Return of platforms (and how to not fail at building one) // MIT, 2016. [Электронный ресурс]. URL: http://mitsloan.mit.edu/ideas-made-to-matter/return-platforms-and-how-to-not-fail-building-one (дата обращения: 12.11.2018).

22. Попова М. Умный потребитель: как цифровизация развивает спрос и предложение // Цифровая экономика. 2018. № 4. [Электронный ресурс]. URL: http://spb.rbcplus.ru/news/5b88c89b7a8aa91b5e958ab0?ruid=UET9A1w/Mcaj3UnUAxkzAg==&ruid (дата обращения: 11.11.2018).

23. Введение в «Цифровую» экономику / под общ. ред. А. В. Кешелава. М.: ВНИИГеосистем, 2017. 28 с.


Review

For citations:


Kostin G.A., Uporova I.V. Transformation of Entrepreneurship under the Influence of the Digital Economy. Economics and Management. 2018;(12):51-60. (In Russ.)

Views: 615


ISSN 1998-1627 (Print)