Preview

Economics and Management

Advanced search

Transformation of Interaction between Banks and Clients in the Context of Formation of the Digital Economy

Abstract

The presented study is relevant due to the regularly emerging numerous changes in the monetary sector in the context of economy digitalization. These changes reflect the implementation of new financial technologies in banking services and the emergence of new types of financial products and intermediaries spawned by the reality of the forming digital economy. Aim. The study aims to identify the evolutionary transformations of the banking business model based on the implementation of information and communication technologies. Tasks. The authors determine the causes and conditions of formation of a new banking business model as well as its major differences from the traditional model of banking services. Methods. This study uses general scientific methods of cognition to assess the potential effects of implementation of advanced financial technologies on the ways a bank interacts with its clients in the context of the forming digital economic space. Results. The causes and conditions of formation of a new servicing model are stipulated by the implementation of advanced information and communication technologies in the banking business. An overview of the stages of implementation of financial innovations in the banking business is provided. The growth rate of remote banking services in the Russian Federation is analyzed. The technological components of distribution of financial innovations across the existing banking institutions are characterized. Conclusions. In the foreseeable future, blockchain technology has the potential to become a conceptually new institutional environment for building monetary relations based on a new system of trust. While the existing system of trust in banks is reputation-based, in a blockchain system trust is based on the mutual control of its participants, regardless of their individual financial interests. Further studies should focus on finding ways of integrating the banking business with non-banking financial intermediaries based on the emerging major elements of digital economy.

About the Authors

Vladislav V. Pshenichnikov
St. Petersburg State University of Economics
Russian Federation


Aleksandr V. Babkin
Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University
Russian Federation


Diana D. Burkal’Tseva
V. I. Vernadsky Crimean Federal University
Russian Federation


References

1. Апокин А., Белоусов Д., Сальников В., Фролов И. Долгосрочные социально-экономические вызовы для России и востребованность новых технологий // Форсайт. 2015. Т. 9, № 4. С. 6-17. DOI: 10.17323/1995-459Х.2015.4.6.17.

2. Бабкин А. В., Буркальцева Д. Д., Костень Д. Г., Воробьев Ю. Н. Формирование цифровой экономики в России: сущность, особенности, техническая нормализация, проблемы развития // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Сер.: Экономические науки. 2017. Т. 10, № 3. С. 9-25. DOI: 10.18721/JE.10301.

3. Ваганова Г. В. Банк как участник и пользователь цифровых финансов // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2018. № 1 (109). С. 54-58.

4. Байдукова Н. В., Чепаков Д. А. Регулирование финансовых сервисов // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2018. № 1 (109). С. 25-33.

5. Трофимов Д. В. Финансовые технологии в сфере розничных платежей: тенденции развития и перспективы в ЕС и России // Вопросы экономики. 2018. № 3. С. 48-63. DOI: 10.32609/0042-8736-2018-3-48-63.

6. Белоусова В., Чичканов Н. Мобильный банкинг в России: стимулы пользователей к адаптации // Форсайт. 2015. Т. 9, № 3. С. 26-39. DOI: 10.17323/1995-459X.2015.3.26.39.

7. Количество счетов с дистанционным доступом, открытых в кредитных организациях // Центральный банк Российской Федерации. [Электронный ресурс]. URL: http://www.cbr.ru/statistics/p_sys/print.aspx?file=sheet009.htm&pid=psrf&sid=ITM_39338 (дата обращения: 01.10.2018).

8. Пшеничников В. В., Бабкин А. В. Электронные деньги как фактор развития цифровой экономики // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Сер.: Экономические науки. 2017. Т. 10, № 1. С. 32-42. DOI: 10.18721/JE.10103.

9. Пшеничников В. В. Перспективы и риски применения электронных денег в условиях цифровизации экономики // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2018. № 1 (109). С. 39-45.

10. Pshenichnikov V. V., Babkin A. V. Digital money as a product of the development of information and telecommunication technologies: 2017 International conference "Quality management, transport and information security, information technologies" (IT&QM&IS) (Saint-Petersburg, 24-30 September 2017). SPb.: Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc, 2017. P. 259-265.

11. Пшеничников В. В. Влияние финансовых технологий на изменение модели банковского обслуживания клиентов // Теория и практика сервиса: экономика, социальная сфера, технологии. 2018. № 1 (35). С. 48-52.

12. Беркана А. Что такое Big data: собрали все самое важное о больших данных. [Электронный ресурс]. URL: https://rb.ru/howto/chto-takoe-big-data/ (дата обращения: 04.10.2018).

13. Бичева Е. Е., Безногих В. В. Как сделать социальные сети стратегически важными для вашего бизнеса (на примере интернет-банкинга) // Финансовый вестник. 2018. № 1 (40). С. 78-81.

14. Апатова Н. В., Королев О. Л., Круликовский А. П. Анализ влияния блокчейн-технологии на финансовую систему // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Сер.: Экономические науки. 2017. Т. 10, № 6. С. 31-39. DOI: 10.18721/JE.10603.


Review

For citations:


Pshenichnikov V.V., Babkin A.V., Burkal’Tseva D.D. Transformation of Interaction between Banks and Clients in the Context of Formation of the Digital Economy. Economics and Management. 2018;(11):85-91. (In Russ.)

Views: 163


ISSN 1998-1627 (Print)