Preview

Economics and Management

Advanced search

Organizational Performance Management in the Cultural Sector

Abstract

The presented study examines different types of organizations in the cultural sector and special aspects of their operation, with a focus on the specific methods and methodologies for assessing their performance. Aim. The study aims to examine approaches to organizational performance management in the cultural sector and to propose a conceptual model for organizational performance management in this sector. Tasks. The authors identify the specific aspects of operation of different types of organizations in the cultural sector, determine indicators, methods, and methodologies for the assessment of their performance, and propose a conceptual model for organizational performance management in this sector. Methods. This study uses general scientific methods of cognition (analysis, synthesis) to establish a causal relationship in the operation of organizations in the cultural sector and to develop guidelines on improving the performance management of the said organizations. The method used by the authors makes it possible to develop a conceptual model for organizational performance management in the cultural sector. Results. Organizations in the cultural sector are invited to adopt a dynamic system of internal monitoring and regulation of performance for the purpose of having immediate impact on the organizational processes that affect the structural components of the resulting performance indicators. It should be noted that the Ministry of Culture of the Russian Federation tends to focus on quantitative criteria that reflect the work of organizations in the cultural sector. That said, the performance of commercially oriented organization in the cultural sector is determined using conventional methods for business performance assessment. When assessing the performance of budget organizations, the focus is on the social effect. Conclusions. The specific aspects of performance management in the cultural sector are manifested in: the predominance of social criteria over economic criteria; social responsibility; the need for government regulation of com petitiveness in certain areas of the cultural sector to maintain high moral standards; the dependence of performance on the compliance of processes and results of an organization with the benchmarks set by strategic laws and regulations; the problems of scientific organization and regulation of artistic work; the competition between the organizations in the cultural sector for budget financing. Recommendations: management of performance within the set benchmarks in organizations in the cultural sector requires a dynamic system of internal monitoring and responsive performance management that would allow targeted adjustment of projected figures through immediate impact on organizational processes that affect the structural components of the resulting performance indicator.

About the Authors

Aleksandr D. Evmenov
St. Petersburg State University of Film and Television
Russian Federation


Pavel A. Bulochnikov
St. Petersburg State University of Film and Television
Russian Federation


References

1. Основы государственной культурной политики: указ Президента РФ от 24 декабря 2014 г. № 808. [Электронный ресурс]. URL: http://www.kremlin.ru/events/president/news/47325 (дата обращения: 15.07.2018).

2. Подведомственные организации // Официальный сайт Министерства культуры Российской Федерации. [Электронный ресурс]. URL: https://www.mkrf.ru/about/subordinates/ (дата обращения: 15.07.2018).

3. Разработка комплексной модели экономической эффективности регионального учреждения культуры: отчет по НИР. М.: Компания МИС-информ, 2012. 221 с.

4. Сменцарев Г. В. Теоретические и практические аспекты выбора универсальной методики анализа эффективности деятельности учреждений культуры // Проблемный анализ и государственно-управленческое проектирование. 2013. Т. 6, № 5. С. 53-65.

5. Стратегия государственной культурной политики на период до 2030 г.: утв. распоряжением Правительства Российской Федерации от 29 февраля 2016 г. № 326-р // Собрание законодательства Российской Федерации. 2016. № 11. Ст. 1552.

6. О федеральной целевой программе «Культура России (2012-2018 гг.)»: постановление Правительства РФ от 3 марта 2012 г. № 186 (с изм. и доп.). [Электронный ресурс]. URL: http://base.garant.ru/70149760/ (дата обращения: 15.07.2018).

7. О государственной программе «Патриотическое воспитание граждан на 2016-2020 гг.»: постановление Правительства Российской Федерации от 30 декабря 2015 г. № 1493. [Электронный ресурс]. URL: http://static.government.ru/media/files/8qqYUwwzHUxzVkH1jsKAErrx2dE4q0ws.pdf (дата обращения: 15.07.2018).

8. Сменцарев Г. В. Методы формализации в решении задач автоматизированного анализа антропосоциокультурных систем // Прикладная информатика. 2015. Т. 10, № 5 (59). С. 109-123.

9. Каплан Р., Нортон Д. Организация, ориентированная на стратегию. М.: Олимп-Бизнес, 2004. 416 с.

10. Заббарова О. А. Экономическое содержание критерия эффективности деятельности бюджетных организаций // Аудит и финансовый анализ. 2007. № 5. С. 129-134.

11. Методические рекомендации по применению методики оценки эффективности деятельности учреждений культурно-досугового типа субъектов Российской Федерации. М.: Мин-тво культуры РФ, 2011.

12. Кузьмин Е. И., Орлова Э. А., Урмина И. А. Оценка социальной эффективности деятельности по продвижению чтения // Справочник руководителя учреждения культуры. 2011. № 2. С. 34-46.

13. Долгин А. Б. Манифест новой экономики: вторая невидимая рука рынка. М.: АСТ, 2010. 256 с.

14. Тульчинский Г. Л., Шекова Е. Л. Менеджмент в сфере культуры: учеб. пособие. 3-е изд. СПб.: Лань; Планета музыки, 2007. 528 с.

15. Большакова Ю. Б., Клявина Т. А. Подходы к оценке качества творческого продукта и качества предоставления услуг // Руководитель автономного учреждения. 2012. № 8-10. [Электронный ресурс]. URL: http://отрасли-права.рф/article/12900 (дата обращения: 15.07.2018).

16. Евменов А. Д., Булочников П. А. Управление качеством процессов функционирования организаций как резерв повышения конкурентоспособности // Петербургский экономический журнал. 2016. № 3. С. 40-48.

17. Басовский Л. Е., Протасьев В. Б. Управление качеством: учебник. М.: НИЦ ИНФРА-М, 2016. 231 с.

18. Евменов А. Д, Сазонова Е. В., Смирнов М. О. Управление качеством на предприятиях социально-культурной сферы: учеб. пособие. СПб.: Изд-во С.-Петерб. гос. ун-та кино и телевидения, 2009. 109 с.

19. Володина В. Л. Система менеджмента качества // ЭКОНОМИНФО. 2016. № 25. С. 86-88.


Review

For citations:


Evmenov A.D., Bulochnikov P.A. Organizational Performance Management in the Cultural Sector. Economics and Management. 2018;(11):29-37. (In Russ.)

Views: 199


ISSN 1998-1627 (Print)