Preview

Economics and Management

Advanced search

The Role and Specific Features of Economic, Managerial, and Personal Components in the Development of Business Structures

Abstract

The present study substantiates the specific aspects of the economic and managerial components of business structures during their genesis and development. Aim. The study aims to substantiate the role of personal components in the development of business structures. Tasks. The authors develop an original approach to the role of personal components in the development of business structures; define the concept of “business structure;” classify the concept of “business structure” within each approach to the strategic theory of firm; identify and describe the component of the entrepreneur’s personality called “lateral entrepreneurial intention”. Methods. This study uses general scientific methods of cognition to examine the concept of “business structure” in various aspects in the contextual analysis of major trends in the development of the strategic theory of firm; it summarizes different approaches to the problem of the entrepreneur’s personality; it presents different views on the basic components of the entrepreneur’s personality in a structured fashion. Results. It is impossible to provide a modern interpretation of the concept of “business structure” without a new economically justified approach to the analysis of this concept - at each historical stage of development of the strategic theory of firm. There are a number of contradictory views on the personality of the entrepreneurial type. The basic component of the entrepreneur’s personality is his “lateral entrepreneurial intention”. Conclusion. Personal components serve as a basis for the integration of the entire business structure, since they affect the decision about the possible conception of a business structure itself, the form of its existence and operation, its meaning and ideology.

About the Authors

Tat’yana N. Kosheleva
St. Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation


Svetlana Yu. Dmitrieva
St. Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation


References

1. Rumelt R. P. Towards a Strategic Theory of the Firm / In Lamb R. (ed.). Competitive Strategic Management. Englewood Cliffs (NJ): Prentice Hall, 1984. P. 556-570.

2. Тамбовцев В. Л. Стратегическая теория фирмы: состояние и возможное развитие // Российский журнал менеджмента. 2010. Т. 8, № 1. С. 5-40.

3. Кошелева Т. Н. Управление формированием инновационной среды малого предпринимательства как основа инновационного развития экономики. СПб.: Изд-во СПбУУиЭ, 2016. 302 с.

4. Психология предпринимательства: хрестоматия / ред.-сост. Д. Я. Райгородский. Самара: Бахрах-М, 2007. 767 с.

5. Апанасенок А. В. История предпринимательства в России: курс лекций. [Электронный ресурс]. URL: https://studopedia.ru/2_119099_sovremennoe-predstavlenie-o-predprinimatelstve.html (дата обращения: 24.04.2018).

6. Абросимова А. А. Развитие субъектов малого предпринимательства в единстве личностных, экономических и организационно-управленческих компонентов: дисс.. канд. экон. наук. СПб.: С.-Петерб. ун-т управления и экономики, 2012. 125 с.

7. Антонов И. М. Личность предпринимателя: социально-философский аспект исследования: автореф. дисс.. канд. филос. наук. Чебоксары: Чуваш. гос. ун-т им. И. Н. Ульянова, 2003. 27 с.

8. Академик. [Электронный ресурс]. URL: https://dic.academic.ru. (дата обращения: 21.01.2018).

9. Шайхутдинова Г. Ф. Формирование личностных, экономических и организационных компонентов предпринимательства в координатах инновационной экономики. Уфа: Изд-во УГУЭС, 2013. 112 с.

10. Сай Ж.-Б. Трактат по политической экономии. [Электронный ресурс]. URL: http://geum.ru/next/art-317992.php (дата обращения: 17.04.2018).

11. Щербатых Ю. В. Психология предпринимательства и бизнеса: учеб. пособие. СПб.: Питер, 2008. 304 с.

12. Де Боно Э. Латеральное мышление / пер с англ. СПб.: Питер Паблишинг, 1997. 320 с.

13. Туник Е. Е. Психодиагностика творческого мышления. Креативные тесты. СПб.: Типогр. СПб ГУПМ, 1997. 34 с.

14. Брунер Дж. Психология познания. За пределами непосредственной информации / пер. с англ. М.: Прогресс, 1977. 413 с.

15. Вебер М. Протестантская этика и дух капитализма: избранные произведения / пер. с нем.; сост., общ. ред. и послесл. Ю. Н. Давыдова; предисл. П. П. Гайденко. М.: Прогресс, 1990. 808 с.

16. Кошарная Г. Б., Дмитриев Р. В. Религиозные основы развития предпринимательства // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. 2017. № 1. С. 68-78.

17. Зомбарт В. Избранные работы. М.: ИД «Территория будущего», 2005. 344 с.

18. Бараненко С. П., Дудин М. Н., Лясников Н. В. Основы предпринимательства: учеб. пособие. М.: Центрполиграф, 2010. 250 с.

19. Томилов В. В., Крупанин А. А., Хакунов Т. Д. Маркетинг и интрапренерство в системе предпринимательства: учеб. пособие. СПб.: Изд-во С.-Петерб. гос. ун-та экономики и финансов, 1998. 130 с.

20. Качанов Ю. Л. Социологический casus: «cоциальная группа предпринимателей» // Социологические исследования. 1999. № 9. С. 33-40.

21. Негреева В. В. Характеристика личностных компонентов предпринимательства // Экономика и экологический менеджмент. 2011. № 1. С. 138-155.

22. Попова Н. В. Личностные факторы предпринимательской деятельности с разными организационно-экономическими результатами: автореф. дисс.. канд. психол. наук. Краснодар: Кубан. гос. ун-т, 2011. 22 с.

23. Шестакович А. Г. Оценка личностного компонента предпринимательского потенциала // Вестник Башкирского университета. 2015. Т. 20, № 2. С. 495-501.

24. Ивашкин А. Г. Психологические основы развития профессиональной успешности личности муниципального руководителя: автореф. дисс.. д-ра психол. наук. Ставрополь: CевКав ГТУ, 2007. 43 с.


Review

For citations:


Kosheleva T.N., Dmitrieva S.Yu. The Role and Specific Features of Economic, Managerial, and Personal Components in the Development of Business Structures. Economics and Management. 2018;(6):49-56. (In Russ.)

Views: 214


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1998-1627 (Print)