Preview

Economics and Management

Advanced search

Conceptual Approaches to the Modeling, Formation, and Development of the Innovative Industrial Belt of a Modern Trade

Abstract

Aim. The presented study aims to develop conceptual approaches to the modeling, formation, and development of an innovative industrial trade route belt as a prerequisite for the sustainable development of the Russian economy on a non-resource basis. Tasks. The authors identify basic characteristics of the formation of an innovative industrial trade route belt through a comprehensive historical and economic analysis that reflects specific aspects of the establishment and development of economic systems, including an examination of the formerly important transit countries and current trends in the functioning of transport transit systems. Methods. This study uses systems analysis, evolutionary-institutional theory, and an historical approach. Results. The study establishes that modeling an innovative infrastructure trade route belt involves building a system of models that reflects the movement of goods with high added value and high transportability; development of the transportation and communication infrastructure, which is also (and sometimes even primarily) necessary for the military and strategic needs and the needs of public administration; production of innovative (for its time) rolling stock; the formation and development of a logistics network, the performance of servicing companies, industries, and types of production; and processes in the financial sector relevant to the trade route. Conclusions. The study shows that the lack of favorable opportunities for the development of agriculture and industries dependent on the proximity of mineral deposits stimulates cities and nations to develop trade routes. It is necessary not only to develop transport connections, but also to build and model profitable trade routes-primarily by moving from goods transit toward re-export with added value creation. In this regard, the formation and creation of the Russian Transport Transit Company (RTTC) business model, aimed to create a competitive environment in the global transportation services market, seems highly relevant. Therefore, the innovative industrial trade route belt should be perceived as a buffer zone between different components of the world economy and one that involves the risk of the country becoming a transit country; i.e., a parasite serving as a mediator between the center of the economic world and its peripheral areas.

About the Authors

Valeriy A. Tsvetkov
Institute for Market Problems of the RAS
Russian Federation


Kobilzhon Kh Zoidov
Institute for Market Problems of the RAS
Russian Federation


Aleksey A. Medkov
Institute for Market Problems of the RAS
Russian Federation


Zafar K. Zoidov
Institute for Market Problems of the RAS
Russian Federation


References

1. Исследование проведено при финансовой поддержке Российского фонда фундаментальных исследований (17-02-00482 ОГН А)

2. Райнерт Э. С. Как богатые страны стали богатыми, и почему бедные страны остаются бедными / пер. с англ. Н. Автономовой; под ред. В. Автономова. 2-е изд. М.: Изд. дом Гос. ун-та - Высшей школы экономики, 2011. 384 с.

3. Буайе Р. Викинги: История и цивилизация / пер. с фр. М. Ю. Некрасов. СПб.: Евразия, 2012. 416 с.

4. Грот Л. П. Призвание варягов, или Норманны, которых не было. М.: Алгоритм, 2013. 368 с.

5. Голдсуорти А. Падение Запада: медленная смерть Римской империи / пер. в англ. А. В. Короленкова, Е. А. Семеновой. М.: АСТ, 2014. 733 с.

6. Бродель Ф. Что такое Франция? Книга вторая: люди и вещи. Ч. 2: «Крестьянская экономика» до начала XX в. / пер. с фр. М.: Изд-во Сабашниковых, 1997. 511 с.

7. Кеймен Г. Испания: дорога к империи / пер. с англ. М.: АСТ, 2008. 764 с.

8. Амосов А. И. Последствия сверхускорения эволюции экономики и общества в последние столетия: закономерности социального и экономического развития. М.: ЛКИ, 2009. 312 с.

9. Хансен В. Великий шелковый путь. Портовые маршруты через Среднюю Азию. Китай - Согдиана - Персия - Левант / пер. с англ. С. А. Белоусова. М.: Центрполиграф, 2014. 477 с.

10. Мозговой К. Вагоны вернулись с холода // Гудок. Вып. № 65. 2018. 18 апреля. [Электронный ресурс]. URL: http://www.gudok.ru/newspaper/?ID=1416788&archive=2018.04.18 (дата обращения: 28.04.2018).

11. Иванов В. П. Афганский наркоузел. М.: CVG-art, 2010. 208 с.

12. Страны СНГ и Балтии в глобальной политике Китая / под ред. Т. С. Гузенковой, М. В. Карпова. М.: РИСИ, 2013. 166 с.

13. Бродель Ф. Материальная цивилизация, экономика и капитализм, XV-XVIII вв.: в 3 т. Т. 2: Игры обмена. 2-е изд. / пер. с фр. Л. Е. Куббеля. М.: Весь мир, 2006. 672 с.

14. Бернстайн У. Великолепный обмен: история мировой торговли / пер. с англ. И. Летберга. М.: АСТ, 2014. 508 с.

15. Голдстоун Дж. А. Почему Европа? Возвышение Запада в мировой истории. 1500-1850 / пер. с англ. М. Рудакова; под ред. И. Чубарова. М.: Изд-во Института Гайдара, 2014. 224 с.

16. Романов И., Забаев И., Чернов В. Геополитика России. Стратегия восточных территорий / отв. ред. О. Платонов. М.: Ин-т рус. цивилизации, 2008. 320 с.

17. Кроули Р. Венецианская республика: расцвет и упадок великой морской империи. 1000-1503 / пер. с англ. Л. А. Игоревского. М.: Центрполиграф, 2015. 445 с.

18. Скляров А. Ю. Сирийские перекрестки цивилизации. М.: Вече, 2016. 320 с.

19. Аллен Р. С. Британская промышленная революция в глобальной картине мира / пер. с англ. Н. В. Автономовой; науч. ред. В. С. Автономов. М.: Изд-во Ин-та Гайдара, 2014. 441 с.

20. Петросян Ю. А. Османская империя. М.: Алгоритм, 2013. 304 с.

21. Королёв В. Н. Босфорская война. М.: Вече, 2013. 640 с.

22. Бродель Ф. Материальная цивилизация, экономика и капитализм, XV-XVIII вв.: в 3 т. Т. 3: Время мира. 2-е изд. / пер. с фр. Л. Е. Куббеля. М.: Весь мир, 2007. 752 с.

23. Ивик О., Ключников В. Хазары. М.: Ломоносовъ, 2013. 336 с.

24. Норт Д., Уоллис Д., Вайнгаст Б. Насилие и социальные порядки: концептуальные рамки для интерпретации письменной истории человечества / пер. с англ. Д. Узланера, М. Маркова, Д. Раскова, А. Расковой. М.: Изд-во Ин-та Гайдара, 2011. 480 с.

25. Зоидов К. Х., Медков А. А., Зоидов З. К. Государственно-частное партнерство - основа инновационного развития и безопасности транзитной экономики / предисл. и науч. ред. В. А. Цветков. М.: Экономич. образование, 2017. 528 с.

26. Цветков В. А., Зоидов К. Х., Медков А. А. Создание государственно-частных компаний - организационно-институциональной основы развития транспортно-транзитных систем // Экономика и управление. 2016. № 12. С. 5-24.

27. Цветков В. А., Зоидов К. Х., Медков А. А. Концепция проекта сопряжения инфраструктурно-транспортных и торговых систем России, Ирана, Индии и других государств (варяго-персидский торговый путь XXI века) // Экономика и управление. 2017. № 12. С. 17-32.


Review

For citations:


Tsvetkov V.A., Zoidov K.Kh., Medkov A.A., Zoidov Z.K. Conceptual Approaches to the Modeling, Formation, and Development of the Innovative Industrial Belt of a Modern Trade. Economics and Management. 2018;(5):4-16. (In Russ.)

Views: 184


ISSN 1998-1627 (Print)