Preview

Economics and Management

Advanced search

Determining the Vector of Strategic Positioning for Airport Enterprises

Abstract

Efficient development of airport enterprises (AE) is possible by examining these enterprises’ strategic positions, identifying dependencies between strategic indicators of AE, and determining the vector of AE development. Aim. This study aims to identify the most viable directions for development of airport enterprises in the selected clusters. Tasks. To assess the strategic position of AE, to select paired dependencies between their strategic indicators, further predict changes and assessments of passenger traffic, to perform SPACE analysis of indicators, and identify potential directions for AE development. Methods. This study uses general methods of scientific cognition and statistical methods to examine strategic indicators of airport enterprises and their dependency on AE developmental vectors. Results. It assesses dependencies between strategic indicators of AE and identifies vectors of strategic positioning for AE in each of the six formed clusters. Conclusion. Using the proposed methodological approach to develop efficient future development strategies, airport enterprises can select the most viable strategic decisions regarding strategic positioning and whether to adopt an aggressive, competitive, defensive, or conservative policy with regard to its focus.

About the Author

Aygul’ R. Pankratova
St. Petersburg State University of Civil Aviation
Russian Federation


References

1. Андрейчиков А. В., Андрейчикова О. Н. Стратегический менеджмент в инновационных организациях. Системный анализ и принятие решений. М.: Вузовский учебник; НИЦ «Инфра-М», 2013. 396 с.

2. Ансофф И. Стратегический менеджмент. Классическое издание. СПб.: Питер, 2009. 344 с.

3. Арутюнова Д. В. Стратегический менеджмент: Учеб. пособие. Таганрог: Изд-во ТТИ ЮФУ, 2010. 122 с.

4. Бородулина С. А. О методах и объектах управления на транспортных предприятиях // Вестник ИНЖЭКОНа. Серия: Экономика. 2011. № 2 (45).

5. Бородулина С. А. Инновационная активность как целевой стратегический показатель в логистике // Логистика: современные тенденции развития. Ч. 1: Мат-лы XV Междунар. науч.-практич. конф. (7, 8 апреля 2016 г.) / Ред. колл.: В. С. Лукинский (отв. ред.) и др. СПб.: Изд-во ГУМРФ им. адм. С. О. Макарова, 2016. С. 32-35.

6. Грушенко В. И. Стратегии управления бизнесов. М.: ЮНИТИ-ДАНА: Закон и право, 2010. 295 с.

7. Морозов В. О. Определение стратегических позиций стейкхолдер-организаций: [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/opredelenie-strategicheskih-pozitsiy-steykholder-organizatsii.

8. Бородулина С. А. Вопросы развития транспортной отрасли в условиях формирования актуальных стратегических ориентиров // Логистика: современные тенденции развития: Мат-лы XIV Междунар. науч.-практич. конф. (9-10 апреля 2015 г.) / Отв. ред. В. С. Лукинский. СПб.: ГУМРФ им. адм. С. О. Макарова, 2015. С. 70-73.

9. Губенко В. А. Формирование стратегии развития аэропортовых предприятий на основе их взаимодействия с авиакомпаниями и региональными органами власти // II научно-практическая конференция студентов, аспирантов и молодых ученых. Иркутск: Иркутский филиал МГТУ ГА, 2016.

10. Основные показатели работы гражданской авиации России за январь-декабрь 2015-2016 годы // Официальный сайт Федерального агентства воздушного транспорта (Росавиация): [Электронный ресурс]. Режим доступа: www.favt.ru.

11. Статистика воздушного транспорта: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://faip.economy.gov.ru/cgi-bin/uis/faip.cgi/G1/ol/2006?br=15&yover.

12. Фридлянд А. А. Состояние авиационного транспортного комплекса в современных экономических условиях - 27.01.2016: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.aex.ru/docs/2/2016/1/27/2369.


Review

For citations:


Pankratova A.R. Determining the Vector of Strategic Positioning for Airport Enterprises. Economics and Management. 2017;(9):39-45. (In Russ.)

Views: 153


ISSN 1998-1627 (Print)