Preview

Economics and Management

Advanced search

Strategies of Interaction between Government Authorities and Enterprises

Abstract

This study is dedicated to examining the specific aspects of interaction between government authorities and enterprises as well as factors that affect the development of their relationship, specifying the concept of interaction in terms of theory, examining the strategies of interaction between these structures in the post-Soviet Russia, and identifying problems during their implementation. Aim . This study aims to identify characteristic Russian traits of the development of interaction between authorities and enterprises during the formation of the market environment. Tasks. This study examines the factors that affect the formation of the relationship between authorities and enterprises; specifies the concept of interaction between authorities and enterprises; examines the evolution of the strategies of interaction between authorities and enterprises. Methods. This study uses methods of systems and complex analysis of the structuring of the forms and mechanisms of interaction between authorities and enterprises. These methods make it possible to perform a sequential analysis of interaction between government authorities and enterprises and factors that affect the development of their relationship, and to identify the most distinctive interaction strategies. Results. Analysis of scientific literature dealing with the problems of formation of the relationship between authorities and enterprises makes it possible to identify the adverse factors of these processes, institutional peculiarities of their relationship in developed countries, and to determine strategies of their development in Russia. Conclusion. Over the last quarter of the past century, the relationship between authorities and enterprises became increasingly institutionalized, strategies of their interaction changed, and non-profit organziations of the business community were established. The nature of interaction between authorities and enterprises have shifted towards formalization and transparency of negotiations.

About the Author

Ol’ga E. Mandrykina
St. Petersburg University of management Technologies and Economics
Russian Federation


References

1. О состоянии делового климата в России в 2015 году: Доклад / РСПП. (Москва, март 2016 г.): [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://media.rspp.ru/docu-ment/1/4/9/49a7e7582a6770fb770f8ea535b63a6c.pdf.

2. Фокин В. Ю. Политическая практика государственно-частного партнерства в России // Полис. Политические исследования. 2011. № 4. С. 60-69.

3. Лазарев В. В. Общая теория права и государства: учебник. 3-е изд., перераб. и доп. М.: Юристь, 2001. 520 с.

4. Постсоветский институционализм - 2006: Власть и бизнес / Под ред. Р. М. Нуреева. Ростов н/Д: Наука-Пресс, 2006. 512 с.

5. Зудин А. Государство и бизнес в России: эволюция модели взаимоотношений // Неприкосновенный запас. 2006. № 6 (50). С. 200-212.

6. Хорошильцев А. И. Государственная власть и принципы ее организации в демократическом обществе (теоретико-правовое исследование): дисс. … канд. юрид. наук. М., 2002. 198 с.

7. Органы государственной власти // Юридическая энциклопедия: [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://yuridicheskaya_encyclopediya.academic.ru/7181/ОРГАНЫ_ГОСУДАРСТВЕННОЙ_ВЛАСТИ.

8. Зудин А. Ю. Ассоциации - бизнес - государство. «Классические» и современные формы отношений в странах Запада: Препринт WP1/2009/05. М.: ИД ГУ ВШЭ, 2009. 68 с.

9. Киварина М. В. Государство и бизнес: эволюция форм взаимодействия // Государственно-частное партнерство. 2014. Т. 1, № 1. С. 57-72.

10. Олейник А. Н. Институты взаимодействия экономической и политической власти: трансакционный подход: автореф. дисс. … д-ра экон. наук. М., 2011. 45 с.

11. Яковлев А. А. Эволюция стратегий взаимодействия бизнеса и власти в российской экономике // Российский журнал менеджмента. 2005. Т. 3, № 1. С. 27-52.

12. Ясин Е. Г. Бремя государства и экономическая политика (либеральная альтернатива) // Вопросы экономики. 2002. № 11. С. 4-30.

13. Морозов В. А. Взаимодействие: понятие, виды и свойства // Креативная экономика. 2015. Т. 9, № 10. C. 1309-1318.

14. Гацалов М. М. Современный экономический словарь-справочник. Ухта: Изд-во УГТУ, 2002. 371 с.

15. Олейник A. Политэкономия власти: подходы к анализу отношений между государством и бизнесом в России // Вопросы экономики. 2011. № 5. С. 19-33.

16. Малкин Я. М. Теоретические аспекты взаимодействия государственных и предпринимательских структур // Экономическое возрождение России. 2011. № 4 (30). С. 180-184.

17. Райзберг Б. А., Лозовский Л. Ш., Стародубцева Е. Б. Современный экономический словарь. 5-е изд., перераб. и доп. М.: Инфра-М, 2006. 494 с.

18. Жеребцова Л. А. Социально-экономическое партнерство властных и предпринимательских структур // Организационно-экономические проблемы современного предпринимательства: сб. науч. тр. Великий Новгород: Изд-во НовГУ им. Ярослава Мудрого, 2007. 252 с.

19. Айрапетян Л. Н. Взаимодействие власти и бизнеса при разработке и реализации целевых программ: дисс. … канд. экон. наук. М., 2014. 188 с.

20. Шмиттер Ф. Неокорпоратизм // Полис. Политические исследования. 1997. № 2. С. 14-22.

21. Ясин Е. Г. Новая эпоха - старые тревоги: экономическая политика. М.: Новое изд-во, 2004. 456 с.

22. Капелюшников Р. И. «Где начало того конца?…» (к вопросу об окончании переходного периода в России) // Вопросы экономики. 2001. № 1. С. 138-156.

23. Церкасевич Л. В. Социальная политика и стратегия ее реализации в странах Европейского союза. СПб.: Изд-во СПбГУЭФ, 2003. 194 с.


Review

For citations:


Mandrykina O.E. Strategies of Interaction between Government Authorities and Enterprises. Economics and Management. 2017;(8):75-81. (In Russ.)

Views: 166


ISSN 1998-1627 (Print)