Preview

Economics and Management

Advanced search

The Role of Network Implementation of Educational Programs in the Development of Scientific Research in Russian Universities

Abstract

This study examines the ways of facilitating scientific research in Russian universities based on the traditional and new models of network implementation of educational programs. Aim. This study aims to structure the major models of network implementation of educational programs and substantiate their role in improving the efficiency and quality of higher education thorugh the development of scientific research in Russian universities. Tasks. This study determines approaches to the definition of “network implementation of educational programs”; identifies periods in the development of network education in Russia; determines the role of network implementation of educational programs in the development of scientific research and improvement of the quality of education; proposes new directions for creating models of network cooperation between universities. Methods. This study uses general methods of scientific cognition: analysis and synthesis, comparative and statistical analysis, and systematization. Based on these methods, the study shows the necessity of developing educational programs in order to promote deeper cooperation between education, science and production, as well as the role of network educational programs and their application in the development of scientific research in Russian universities. Results. This study proposes to expand the practice of network education, dedicating particular attention to cooperation with other organizations based on model 2.4 “Educational base organization - academic institution - enterprise” and model 2.5 “Educational base organization - government authorities”, which allows for the implementation of joint scientific and educational projects, scientific research and experimental developments, establishment of laboratories carrying out scientific and technological activities, and specialized departments carrying out educational activity using actual achievements of science and practice. Conclusion. The examination of the role of network implementation of educational programs in the development of scientific research in universities shows the necessity of development of such implementation in Russian universities, identifies the networking models that are more relevant to the current period of the country’s development, and proposes potential directions for the impact of higher education on the country’s socio-economic development (including the spatial aspect).

About the Authors

Elena M. Anokhina
St. Petersburg State University
Russian Federation


Sergey A. Belozyorov
St. Petersburg State University
Russian Federation


References

1. Зайцева П. В. Теоретические основы функционирования сетевых форм взаимодействия: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http:// resources.krc.karelia.ru/krc/doc/publ2010/mef_2009_057-60.pdf.

2. Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ (последняя редакция): [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/.

3. Поначугин А. В., Ворошилова О. С. Сетевое обучение: «за» и «против» // Молодой ученый. 2016. № 8 (112). С. 148-152.

4. Богомолов А. Н. Сетевое обучение и формы его реализации в учебном процессе: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.russia.edu.ru/information/met/rfl/2473.

5. Goodyear P., Banks S., Hodgson V., McConnell D. (eds). Advances in Research on Networked Learning. N.Y.: Springer Science & Business Media, 2004. 248 p.

6. Яковлева Н. А. Сетевое обучение в современной педагогике // Современная педагогика. 2016. № 12 (49). С. 54-59: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://pedagogika.snauka.ru/2016/12/6544.

7. Весна Е. Б., Гусева А. И. Модели взаимодействия организаций при сетевой форме реализации образовательных программ // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 6: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.scienceeducation.ru/ru/article/view?id=10934.

8. Логинов Е. Л., Ефремов Д. Н. Сетевая интеграция образовательных, научных и производственных структур на основе расширения специализированного информационно-организационного сервиса в рамках образовательно-научно-производственной сети // Приоритеты России. 2014. № 17 (254). С. 2-11: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.ipr-ras.ru/articles/loginov14-05.pdf.

9. О методических рекомендациях (вместе с «Методическими рекомендациями по организации образовательной деятельности с использованием сетевых форм реализации образовательных программ»): Письмо Минобрнауки России от 28 августа 2015 г. № АК-2563/05: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://base.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc;base=LAW;n=185451.

10. Положение о сетевой форме реализации образовательных программ. Проект: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://fgosvo.ru/uploadfiles/setev/Polozh_Setev_vzaimodeistvie.pdf.

11. Кулаков А. А. СССР. Научные учреждения // Большая советская энциклопедия: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://dic.academic.ru/dic.nsf/bse/129065/СССР#.

12. Индикаторы науки: 2017: стат. сб. / Ю. Л. Войнилов и др.; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: НИУ ВШЭ, 2017. 304 с.

13. Величко О. Сказку сделать былью // Эксперт Северо-Запад. 2017. № 9-11 (746): [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://expert.ru/dossier/author/olga-velichko/.

14. Семин И. Производительность труда - национальный приоритет // Эксперт. 2017. № 34 (1040): [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://expert.ru/expert/2017/34/proizvoditelnost-truda---natsionalnyij-prioritet/.

15. Сетевая форма реализации образовательных программ // Официальный сайт Балтийского федерального университета им. И. Канта: [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.kantiana.ru/education/www/index.php?sphrase_id=391202.

16. Исаев И. Ю., Лукашевич М. Л. Рынок экономико-управленческого персонала: пути интеграции образования, производства и консалтинга // Стратегия развития и экономическая политика: Научный альманах Экономич. совета при Губернаторе Санкт-Петербурга. 2015. № 4. С. 72-81.

17. Гусева А. И., Весна Е. Б. Оценка результативности и эффективности сетевых образовательных программ // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 6: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.science-education.ru/113-11000.


Review

For citations:


Anokhina E.M., Belozyorov S.A. The Role of Network Implementation of Educational Programs in the Development of Scientific Research in Russian Universities. Economics and Management. 2017;(7):51-58. (In Russ.)

Views: 135


ISSN 1998-1627 (Print)