Preview

Economics and Management

Advanced search

Risks of the National Cluster Policy and Their Manifestation in Cross-Border Clustering

Abstract

Subject. This study examines the forms and tools of the national cluster policy, shows the mechanisms of formation and realization of risks during the implementation of such policy based on the international and Russian experience in the study of this problem with regard to cross-border clustering. Aim. This study aims to examine the structure of risks in the implementation of a national cluster policy as well as fundamental differences in the market and public administration trajectory of cluster formation, and substantiates the ways of optimizing government support of economic clustering. Methods. Using methods of structural systems analysis and content analysis of regulatory and reference sources, this study shows that domination of government in clustering processes may reduce the efficiency of clustering by limiting the potential of market instruments of clustering self-organization, including its cross-border aspect. Results. This study shows that cross-border clustering serves as a mechanism of growth for developed and competitive economies, demonstrates the correlation of such clustering with the market process, substantiates the concept of risks (drawbacks) of a national clustering policy, the effect of such risks on reducing the efficiency of clustering, and the necessary measures aimed at optimizing the corresponding policy in order to maximize its general economic effects. Conclusion. This study proves that cross-border clustering as a dominant vector of the national clustering policy and formation of adequate conditions (protection of rights, transparency, freedom of trade, trust in the economy) are the prerequisites for improving the efficiency of the national clustering policy. Such approach should be complemented by the government shifting the focus of its efforts from market “substitution” (which has no system-wide effect) towards harnessing the market effect of clustering. Scope of the results. The results of this study can be used in the modernization of the national clustering policy, drafting of documents regulating this process, development of strategies and programs on forming economic clustering conditions in the fields designated above (protection of rights, trade, international cooperation).

About the Author

Nikolay V. Gontar’
North Caucasian Research Institute of Economics and Social Problems -branch of the Southern Federal University
Russian Federation


References

1. Дружинин А. Г., Федоров Г. М., Лачининский С. С., Вольхин Д. А., Гонтарь Н. В., Горочная В. В., Дец И. А., Самусенко Д. Н., Михайлов А. С., Сухинин С. А. Трансграничное кластерообразование в приморских зонах европейской части России: факторы, модели, экономические и экистические эффекты. Ростов-на-Дону: Изд-во ЮФУ, 2017. 421 с.

2. Новости // Сайт Министерства экономического развития Российской Федерации: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://economy.gov.ru/minec/main.

3. Фаттахов М., Строев П. Инновационное развитие США. Опыт формирования и развития территориальных инновационных кластеров // Общество и экономика. 2012. № 5. С. 117-128.

4. Хасанов Р. Х. Российская стратегия развития кластеров. Проблемы применения кластеров в экономике России // Российское предпринимательство. 2009. № 7-2. С. 171-175.

5. Комаров И. К., Комарова И. И., Марков К. В., Пилясов А. Н. Опыт отбора пилотных кластеров // Современные производительные силы. 2014. № 4. С. 61-96.

6. Романова Е. В. Региональные кластеры и конкурентная экономика (на примере Восточной Германии) // Современная Европа. 2008. № 2 (34). С. 90-104.

7. О кластерной кооперации как основном инструменте стимулирования инновационного развития промышленности в ЕС: Аналитич. справка // Сайт Евразийской экономической комиссии: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.eurasiancommission.org/ru/act/prom_i_agroprom/dep_prom/SiteAssets/О%20кластерной%20кооперации.pdf.

8. Лавров А. А. Особенности функционирования высокотехнологичных кластеров в Китае и Японии // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 329. С. 182-185.

9. Лавров A. A. Опыт организации кластеров инновационного развития на примере США и особенности их сетевого взаимодействия // Вестник Томского государственного университета. Экономика. 2010. № 1. С. 38-43.

10. Методические рекомендации по реализации кластерной политики в северных субъектах Российской Федерации: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://economy.gov.ru/minec/activity/sections/innovations/politic/doc201001081642.

11. Зелинская Е. З. Региональные трансграничные кластеры как формы современных систем управления в реальном секторе экономики // Псковский регионологический журнал. 2013. № 16. С. 12-18.

12. Business & Innovation Cen 7: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.wifo.ac.at/wwa/jsp/index.jsp?&language=2.

13. Методические материалы по разработке и реализации программы развития инновационного территориального кластера // Сайт Министерства экономического развития Российской Федерации: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://economy.gov.ru/minec/about/structure/depino/201405216.

14. Котлярова С. Н. Практика формирования кластеров в регионах России // Региональная экономика: теория и практика. 2012. № 24. С. 29-39.

15. Розанова Н. M., Костенко Е. Д. Инновационные кластеры и кластерная политика государства: провалы рынка VS провалы государства // TERRA ECONOMICUS. 2014. Т. 12, № 1. С. 41-52.

16. Baldwin R., Robert-Nicoud F. Entry and symmetric lobbying: why governments pick losers // Journal of the European Economic Association. 2007. Vol. 5, N 5. Р. 1064-1093.

17. Branstetter L., Sakakibara M. When do research consortia work well and why? Evidence from Japanese panel data. American Economic Review. 2002. Vol. 92, N l. Р. 143-159.

18. Bondonio D., Greenbaum R. Do local tax incentives affect economic growth? // Regional Science and Urban Economics. 2007. Vol. 37, N 1. Р. 121-136.

19. McDonald F., Tsagdis D., Huang D. The development of industrial clusters and public policy // Entrepreneurship and Regional Development. 2006. Vol. 18 (6). Р. 525-542.

20. Richardson Ch., Yamin M., Sinkoviks R. Policydriven clusters, interfirm interactions and firm internationalization: some insights from Malaysia’s Multimedia Super Corridor // International Business Review. 2012. Vol. 21. Р. 794-805.

21. Brown P., McNaughton R. Cluster development programmes: panacea or placebo for promoting SME growth and internalization? // Etemad H., Wright R. (eds.) Globalization and entrepreneurship: policy and strategy perspective. Northampton, MA: Edwar Elgar Publ., 2003. Р. 106-124.

22. Gassmann O., Han Z. Motivations and barriers of foreign R&D activities in China // R&D Management. 2004. Vol. 34, N 4. Р. 423-437.

23. Nishimura J., Okamuro H. Subsidy and networking: the effects of direct and indirect support programs of the cluster policy // Research Policy. 2011. Vol. 40 (5). Р. 714-727.

24. Гареев Т. Р. Кластеры в институциональной проекции: к теории и методологии локального социально-экономического развития // Балтийский регион. 2012. № 3 (13). С. 7-33.

25. Фаляхов Р. Зоны особых затрат: [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.gazeta.ru/business/2017/04/10/10619267.shtml#page5.

26. Фейнберг А. Особая экономическая зона в Чечне оказалась самой неэффективной в России: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.rbc.ru/economics/03/07/2017/595a606a9a794708abbccdf8?from=center_18.

27. Крюков Д., Пастушин А. Ростуризм обвинили в срыве программы по созданию туристических кластеров: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.rbc.ru/business/15/06/2017/59426c999a794739a9c1c5de?from=materials_on_subject.

28. Интервью директора Департамента инновационного развития А. Е. Шадрина «Ставка на лидеров» // Бюджет. 2013. № 5. Май / Мин-во экономич. развития Российской Федерации: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://economy.gov.ru/minec/press/interview/doc20130529_01.

29. Лейва М. ФАС заявила о контроле государства над 70% российской экономики // РБК: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.rbc.ru/economics/29/09/2016/57ecd5429a794730e1479fac.

30. О предложениях по мерам государственной поддержки развития инновационных территориальных кластеров: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://nisse.ru/articles/details.php?ELEMENT_ID=129664.

31. Интернет-интервью с А. Е. Шадриным, директором департамента инновационного развития Минэкономразвития России: «Программа инновационного развития регионов: создание территориальных кластеров и поддержка предпринимательской деятельности» / Мин-во экономич. развития Российской Федерации: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://economy.gov.ru/minec/press/interview/151020141820.

32. Филипенок А. Forbes включил «Магнит» в список самых инновационных компаний мира: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.rbc.ru/business/10/08/2017/598b80a99a79473005b66cfd?utm_source=vk&utm_medium=oldlentach&utm_campaign=forbes-vypustil-spisok-top-100-samyh-in.

33. Портер М. Конкуренция / Пер. с англ. М.: Издат. дом «Вильямс», 2001. 495 с.

34. Важенин С. Г., Сухих В. В. Трудности становления кластеров в России // Экономика региона. 2009. № 2. С. 169-179.

35. Королев В. И. Инновационные территориальные кластеры: зарубежный опыт и российские условия // Российский внешнеэкономический вестник. 2013. № 11. С. 20-27.

36. Послание Президента Федеральному собранию: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://kremlin.ru/events/president/news/53379.

37. Исследование выполнено при поддержке РГНФ (проект 15-18-10000 «Трансграничное кластерообразование в динамике экономических и селитебных систем приморских территорий европейской России»)


Review

For citations:


Gontar’ N.V. Risks of the National Cluster Policy and Their Manifestation in Cross-Border Clustering. Economics and Management. 2017;(7):9-18. (In Russ.)

Views: 140


ISSN 1998-1627 (Print)