Preview

Economics and Management

Advanced search

Innovations in Human Capital Management in Russian Universities

Abstract

Integration of the Russian system of higher education into the global academic arena requires development of its innovative potential. This feat may be achieved provided that the quality of human capital in universities is high. Aim. This study aims to identify the areas of formation of innovations in human capital management in Russian universities based on a theoretical and practical survey and analyze their effects on the major characteristics of human capital management. Tasks. This study identifies innovations in human capital management and areas of their formation in Russian universities. It further analyzes their effects on the key characteristics of human capital and assesses the conditions that encourage the staff to be creative and proactive by means of considering examples from a technical university. Methods. Substantiation of several points and deductive reasoning to arrive at conclusions is provided through general scientific and special research methods - dialectic and case studies - along with the coevolution (system-process) approach. Results. Innovations in human capital management in universities are mostly characterized by a top-down management style and determine conflicting trends in the development of key characteristics of human potential. Reducing number and increasing proportion of researchers with academic degrees, an increasing number of publications by Russian authors in international scientific journals along with low citedness, persisting high average age of researchers in the higher education sector and decreasing number of postgraduates and Ph.D. students are examples of such conflicting trends. We find that universities are insufficiently prepared to create an environment that is conducive to innovation and find vague criteria that prevent efficient contracts. Conclusion. Higher education institutions need to be transformed into innovative universities, which implies attaining unity of education, research, engineering, and business activities, through a complex integrated structure comprised of complex processes that require the development of special methodological tools.

About the Author

Irina A. Alekseeva
St. Petersburg State University of Aerospace Instrumentation
Russian Federation


References

1. Becker G. S. Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. 3rd Edition. Chicago and London: TheUniversity of Chicago Press, 1993. 390 p.

2. Schultz T. W. Investment in Human Capital: The Role of Education and of Research. N. Y.: Free Press, 1971. 272 p.

3. Дятлов С. А. Основы теории человеческого капитала. СПб.: Изд-во СПбГУЭФ, 1994. 234 c.

4. Человеческий капитал в условиях современнойтрансформации экономики: Сб. науч. тр. / Отв. ред. М. М. Критский. СПб.: СПбГИЭУ, 2000. 163 с.

5. Критский М. М. Человеческий капитал. Л.: Изд-во ЛГУ, 1991. 120 с.

6. Потемкин В. К., Прозоровская К. А. Инновационный менеджмент в кадровой работе: Учеб. пособие. СПб.: Изд-во СПбГУЭФ, 2003. 101 с.

7. Гречко М. В. Инновационное развитие экономики на основе управления человеческим капиталом. Ростов н/Д: ИПО ПИ ЮФУ, 2012. 239 с.

8. Шумпетер Й. А. Капитализм, социализм и демократия / Пер. с англ. М.: Экономика, 1995. 540 с.

9. Кайгородцева Н. В., Одинец М. Н. Модульный принцип организации программы повышения квалификации // Высшее образование в России. 2015. № 4. С. 159-163.

10. Бедный Б. И. Роль и структура образовательной подготовки в аспирантуре нового поколения // Высшее образование в России. 2013. № 12. С. 78-89.

11. Самуйлова А. Цель - инновации // В полет. 2016. № 3. С. 2.

12. Поспелова А. А., Цурцумия Р. Р. Вузовская библиотека как многофункциональная среда // Высшее образование в России. 2015. № 5. С. 163-167.

13. Морозов В. Ю., Безгина Ю. А., Самойленко В. В. Научно-инновационная деятельность СтГАУ: тенденции и результаты // Высшее образование в России. 2015. № 7. С. 87-92.

14. Муханов Е. Л. Об опыте функционирования внутриуниверситетского научно-исследовательского института // Высшее образование в России. 2015. № 8-9. С. 116-121.

15. Лазарев Г. И., Терентьева Т. В. Инновационные подходы к управлению научно-исследовательской деятельностью университета в условиях новой государственной политики // Высшее образование в России. 2014. № 10. С. 10-18.

16. Николенко В. Н., Вялков А. И., Мартынчик С. А., Глухова Е. А. Подходы к оценке эффективности и способы стимулирования публикационной активности в крупном медицинском вузе // Высшее образование в России. 2014. № 10. С. 18-25.

17. Чичерина Н. В., Зайцевская А. А. Модульно-накопительная система повышения квалификации сотрудников университета // Высшее образование в России. 2016. № 6. С. 34-41.

18. Рочев К. В. Ежегодная оценка работы профессорско-преподавательского состава: индексная система // Высшее образование в России. 2016. № 12. С. 124-131.

19. Российский статистический ежегодник. 2016: Стат. сб. / Росстат. М., 2016. 725 с.

20. Индикаторы науки: 2017: Стат. сб. / Ю. Л. Войнилов, Н. В. Городникова, Л. М. Гохберг и др.; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: НИУ ВШЭ, 2017. 304 с.

21. Научные и научно-педагогические кадры инновационной России: Федеральная целевая программа на 2014-2020 гг. / Утв. Постановлением Правительства Российской Федерации от 21 мая 2013 г. № 424: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://минобрнауки.рф/документы/3420/файл/2235/13.05.21-Постановление_424-ФЦП.pdf.

22. Управление инновациями в кадровой работе: Учеб.-практич. пособие / Под ред. А. Я. Кибанова. М.: Проспект, 2015. 72 с.

23. Управление персоналом: стратегия, организация, эффективность: Мат-лы Всерос. науч.-практич. конф. (19-21 октября 2006 г.). Н. Новгород: НИМБ, 2006. 272 с.

24. Чубик П. С., Лидер А. М., Замятин С. В., Чубик М. П., Кирьянова Л. Г., Слесаренко И. В. Система эффективного контракта для научно-педагогических работников университета // Высшее образование в России. 2016. № 8-9. С. 5-14.


Review

For citations:


Alekseeva I.A. Innovations in Human Capital Management in Russian Universities. Economics and Management. 2017;(4):49-56. (In Russ.)

Views: 162


ISSN 1998-1627 (Print)