Preview

Economics and Management

Advanced search

The Role of Environmental Business in the Development of the Eco-Products Market

Abstract

This study is dedicated to a complex analysis of the specific features of business environmentalization from the perspective of adapting the existing types of entrepreneurial activity to environmental requirements set by changes in the structure of consumer demand and creating a new, environmentally friendly (green) business. Aim. This study aims to determine methods that the government can use to encourage production environmentalization based on the analysis of business operations and a shift in the quality of consumer demand towards cleaner and more environmentally friendly products. Tasks. This study analyzes the process of environmentalization both as an existing business and as a business built from scratch based on compliance with environmetal requirements set by the ongoing change in the structure of consumer demand. Methods. This study uses general methods of scientific cognition (analysis, comparison, etc.) to present the specific features of business environmentalization in a structured fashion by developing a program for the implementation of a mechanism for managing the environmental factor into the production process. Results. The author provides a comprehensive list of activity areas of an environmentallyoriented business by analyzing the stages of enterprise development with due regard to the implementation of the environmental factor into production. A plan for the environmentalization of an existing business is outlined. Conclusion. This study proves that business environmentalization is a natural stage in the development of the global market that is based on the management of environmental requirements as the crucial factor contributing to the achievement of a firm competitive position amid the enhancing competition in the global market.

About the Author

Anna N. Kazantseva
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Карпова Г. А. Роль экологизации туризма в развитии региона // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2016. № 2 (98). С. 59-65.

2. Плотников В. А. Направления развития природосберегающего хозяйствования // Теория и практика сервиса: экономика, социальная сфера, технологии. 2016. № 2 (28). С. 5-10.

3. Теория устойчивого развития экономики и промышленности. СПб.: Изд-во СПбПУ Петра Великого, 2016. 756 с.

4. Вертакова Ю. В., Положенцева Ю. С., Клевцова М. Г. Реализация инновационного подхода к мониторингу траекторий социально-экономического развития региона // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Экономика. Социология. Менеджмент. 2014. № 2. С. 26-36.

5. Vertakova Yu., Plotnikov V. Innovative and industrial development: specifics of interrelation // Економiчний часопис-XXI. 2016. Т. 156, № 1-2. С. 37-40.

6. Brown D. T., Ratledge E. C. Energy, the environment and delaware jobs: Defining and describing green business / University of Delaware, 2011: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://dspace.udel.edu/bitstream/handle/19716/10987/Green_business.pdf?sequence=1.

7. Makower J., Pike C. Strategies for the Green Economy: Opportunities and Challenges in the New World of Business. N.-Y.: McGraw-Hill, 2009. 290 p.

8. What is green business? // Business Dictionary. Accessed 15 July 2013: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.businessdictionary.com/definition/green-business.html.

9. Croston G. Starting Green: An Ecopreneur’s Toolkit for Starting a Green Business: from Business Plan to Profits. Madison: Entrepreneur Press, 2009. 324 p.

10. Find resources needed by following StartupNation’s 10 Steps to Open for Business: [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://startupnation.com/10-steps-to-open-for-business-step-1/.

11. Cooney S. Build a Green Small Business: Profitable Ways to Become an Ecopreneur. N.-Y.: McGraw-Hill, 2008. 256 p.

12. Кулинич А. А. Бизнес в экологической сфере: его роль в мировой политике // Вестник МГИМО-Университета. 2013. № 3 (30). С. 64-69.

13. Блохин С. А. Эффективность модели экологоориентированного бизнеса // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2007. № 44. Т. 18. С. 87-90.

14. Бацюн Н. В. Инновационные стратегии в бизнесе // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2012. № 2. С. 74-78.

15. Поисеев И. И., Заморщикова А. А. Рынок экологических услуг // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2013. № 8-1. С. 73-74.

16. Государство и рынок: механизмы взаимодействия в условиях глобальной нестабильности экономических систем. СПб.: Изд-во СПбГЭУ, 2014. 706 с.

17. Государство и рынок: новое качество взаимодействия в информационно-сетевой экономике: В 2 т. Т. 1. СПб.: Астерион, 2007. 396 с.

18. Родина В. В. Имидж российской промышленности как фактор ее конкурентоспособности // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2016. № 1. С. 89-93.

19. Харламов А. В., Адаменко К. В. Новая конкурентоспособность хозяйствующих субъектов и проблема обеспечения экономической безопасности // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2016. № 2 (98). С. 13-16.


Review

For citations:


Kazantseva A.N. The Role of Environmental Business in the Development of the Eco-Products Market. Economics and Management. 2017;(3):100-105. (In Russ.)

Views: 155


ISSN 1998-1627 (Print)