Institutional Aspects of Educational Space Development Management
Abstract
This article is dedicated to the issues of managing the educational segment of the social space in the context of institutional transplantation. Aim. This study aims to identify the currently prevailing management methods in the educational segment of the social space. Tasks. This study determines the consequences of the implementation of such methods and examines the role and place of social partnership in the educational segment of the social space. Methods. The conducted study uses methods of scientific analysis and synthesis as means of general scientific cognition, and methods of bibliographic content analysis. An institutional approach is also employed. Results. The conducted study shows that in the modern Russian educational system, managing authorities tend to introduce in Russia (or “transplant” in the language of V.M. Polterovich) relatively new institutes that have had a positive effect in other countries, mostly industrialized Western countries. Among such institutes in the field of education are the Unified State Examination, State Final Examination, Bologna process, etc. As shown through the example of transplantation of the Bologna process, such transplantation results in institutional conflicts both within the educational segment of the social space and on its (external) boundaries. The issues of the formation and development of social partnership in the field of education as a management method are addressed. Conclusion. Introduction of relatively new institutes typical of the more industrialized economic systems to the Russian socio-economic system as a whole and the educational segment of the social space in particular is often accompanied by weak adaptability/establishment and, as a consequence, provokes institutional conflicts, leading to further revivification of bureaucratization in the educational system. At the same time, the institute of social space is an effective method of interaction of educational institutions with public and local authorities, subjects and institutes of labor market, the business community, social organizations, etc.
Keywords
социальное пространство,
образовательный сегмент социального пространства,
трансплантируемые институты,
социальное партнерство,
субъекты социального партнерства,
социальное взаимодействие,
social space,
educational segment of social space,
transplantable institutions,
social partnership,
subjects of social partnership,
social interaction
About the Authors
Nataliya N. Shestakova
Institute of Problems of Regional Economy of the Russian Academy of Science (RAS)
Russian Federation
Lidiya K. Kuz’Mina
Institute of Problems of Regional Economy of the Russian Academy of Science (RAS)
Russian Federation
References
1. Статья подготовлена в рамках темы «Разработка теоретико-методологических основ стратегии трансформации социального и эколого-экономического пространства, ее влияния на развитие человеческого капитала инновационной экономики» (№ 0170-2014-0005)
2. Полтерович В. М. Трансплантация экономических институтов // Экономическая наука современной России. 2001. № 3. С. 24-50.
3. Кузьминов Я. И. и др. Институты: от заимствования к выращиванию (опыт российских реформ и возможности культивирования институциональных изменений) // Вопросы экономики. 2005. № 5. С. 5-27.
4. Воробьева И. В. Парадоксы реализации принципов Болонского процесса в российском образовательном пространстве // Вестник РГГУ. Серия: Философия. Социология. Искусствоведение. 2013. № 2 (103). С. 74-79.
5. Кузьминов Я. И. и др. Институты: от заимствования к выращиванию: Опыт российских реформ и возможное культивирование институциональных изменений: [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.hse.ru/data/2012/11/26/1301612767/2005_institution_ot_zaim_k_vyrasch.pdf.
6. % работодателей бакалавров от магистров не отличает: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.superjob.ru/research/news/1270/.
7. Добрикова Е. Профессиональные стандарты: все ли работодатели обязаны их применять?: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.garant.ru/article/702664/#ixzz4KgbgjLoe.
8. О внесении изменений в Трудовой кодекс Российской Федерации и статьи 11 и 73 Федерального закона «Об образовании в Российской Федерации» от 02.05.2015 г. № 122-ФЗ: федеральный закон от 2 мая 2015 г. № 122-ФЗ (действующая редакция, 2016): [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_178864/.
9. Доклад о человеческом развитии в Российской Федерации за 2015 год / Под ред. Л. М. Григорьева и С. Н. Бобылева. М.: Аналитический центр при Правительстве Российской Федерации, 2015. 260 с.
For citations:
Shestakova N.N.,
Kuz’Mina L.K.
Institutional Aspects of Educational Space Development Management. Economics and Management. 2017;(1):64-69.
(In Russ.)
Views:
134