Preview

Economics and Management

Advanced search

Human Resource Management in Achieving Sustainable Competitive Advantages at Service Companies

Abstract

This study is aimed to determine the correlation between human resource management and the competitiveness of a service company. Aim. This study aims to examine the impact of human resource management on the achievement of sustainable competitive advantages at service companies. Tasks. This study examines the main features of the service industry as an object of management, determines the specifics of competitiveness management at service companies, and identifies major sources of sustainable competitive advantages based on the effective use of human resources by means of human resource management. Results. This study substantiates the key role of human resources in the formation of the competitiveness of a service company. Service competitiveness criteria are determined. Guidelines for managers on the effective use of human resources in the process of enhancing competitiveness of a service company are provided based on the application of various methods of human resource management. Conclusions. Nowadays, service companies have to operate in a highly competitive market. Human resources are one of the main sources of competitive advantages in the industry. Using modern technologies of human resource management, a service company should be able to prevail in the competitive struggle in the strategic perspective.

About the Authors

Natal’ya Gennad’evna Kizyan
St. Petersburg State University
Russian Federation


Elena Viktorovna Maslova
St. Petersburg State University
Russian Federation


References

1. Minoja M., Zollo M., Coda V. Stakeholder cohesion, innovation and competitive advantage // Corporate Governance International Journal of Business in Society. 2010. Vol. 10, N 4. P. 395-405.

2. Горохова О. В. Механизмы повышения конкурентоспособности малых предприятий сферы услуг // Российское предпринимательство. 2013. № 5 (227). С. 98-103.

3. Мансуров Р. Е. Об экономической сущности понятия «конкурентоспособность агропромышленного предприятия» // Вестник ОрелГАУ. 2011. № 3. Т. 30. С. 91-93.

4. Васильева З. А. Иерархия понятий конкурентоспособности субъектов рынка // Маркетинг в России и за рубежом. 2006. № 2: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.mavriz.ru/articles/2006/2/4109.html.

5. Дулисова И. Л. Конкурентоспособность фирмы и конкурентоспособность товара: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.marketing.spb.ru/read/essai/6.htm.

6. Магомедов Ш. Ш. Конкурентоспособность товаров: Учеб. пособие. М.: Издательско-торговая корпорация «Дашков и Ко», 2003. 296 с.

7. Долинская М. Г., Соловьев И. А. Маркетинг и конкурентоспособность промышленной продукции. М.: Изд-во стандартов, 1991. 452 с.

8. Ламбен Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок. Стратегический и операционный маркетинг: учебник. СПб.: Питер, 2007. 800 с.

9. Азоев Г. Л., Челенков А. П. Конкурентные преимущества фирмы: учеб. пособие. М.: Типография «Новости», 2000. 255 с.

10. Лифиц И. М. Теория и практика оценки конкурентоспособности товаров и услуг: учеб. пособие. М.: Юрайт, 2001. 224 с.

11. Курносова Е. А. Инновационное поведение как фактор обеспечения конкурентоспособности предприятий сферы услуг // Инновационная экономика: мат-лы междунар. науч. конф. (г. Казань, октябрь 2014 г.). Казань: Бук, 2014. 230 с.

12. Erstad M. Empowerment and organizational change // International Journal of Contemporary Hospitality Management. 1997. N 9 (7). P. 325-333.

13. Степанова Н. А. Современные инструменты повышения конкурентоспособности предприятий сферы услуг: автореф. дисс. … канд. экон. наук. СПб., 2012. 17 с.

14. Кулакова Н. Г. Формирование и развитие организационной культуры гостиничного комплекса: дисс.. канд. экон. наук. СПб., 2007. 216 с.


Review

For citations:


Kizyan N.G., Maslova E.V. Human Resource Management in Achieving Sustainable Competitive Advantages at Service Companies. Economics and Management. 2016;(1):51-54. (In Russ.)

Views: 364


ISSN 1998-1627 (Print)