Preview

Economics and Management

Advanced search

Formation of the Modern Strategic Management Cycle and Its Estimated Figures

Abstract

The presented study examines the strategic management cycle with due regard for the provisions of alternative schools of management. Aim. The study aims to analyze the content of the strategic management cycle and its constituent elements - strategic analysis, strategic choice, and strategy implementation - with regard to the mission and objective of the organization, correlation between strategies of different levels, and the need for a competitive organizational structure in a turbulent external environment. Tasks. The study substantiates the importance of using tools for strategic management of enterprises in the real estate sector of Russian economy in an increasingly uncertain external environment, analyzes estimated figures of strategic and operational control, identifies shortcomings in management systems based on financial indicators, and demonstrates the necessity of implementing balanced nagement systems. Methods. This study uses general scientific methods of cognition to examine the process of designing an enterprise development strategy with due regard for the correlation between strategies of different levels (corporate, international, business), to determine stages in the evolution of financial indicators of enterprise activity, and to identify the benefits of balanced management systems. Results. Analysis of alternative schools of strategic management helps identify the key elements of the strategic management cycle. Examination of traditional strategic management systems shows their reliance on financial indicators to be a significant factor for their lack of efficiency in an uncertain external environment, which creates a gap between strategic and tactical management. Conclusion. The identified benefits and shortcomings of individual financial indicators (return on assets (ROA), return on investment (ROI), return on capital employed (ROCE), cost to revenue rate (CRR), etc.) substantiate the need for implementing a balanced scorecard system and adapting it to the specific aspects of functioning of each economic entity under the current economic conditions in Russia.

About the Author

Adil’ Shamil’ Shirinov
„Sollers-Kama” Ltd
Russian Federation


References

1. Зуб А. Т. Стратегический менеджмент. Теория и практика: учеб. пособие. M.: Аспект Пресс, 2002. 415 с.

2. Виханский О. С. Стратегическое управление: учебник. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Гардарика, 1998. 296 с.

3. Каплан Р., Нортон Д. Стратегические карты. Трансформация нематериальных активов в материальные результаты / пер. с англ. М.: Олимп-Бизнес, 2005. 512 с.

4. Идрисов А. От разрозненных элементов к полноценной корпорации: [Электронный ресурс]. URL: http://www.aup.ru/articles/management/5.htm.

5. Коробков А. Б. The Balanced Scorecard - новые возможности для эффективного управления // Экономические стратегии. 2001. Т. 3, № 3 (11). С. 50-59.

6. Терешенков А. С. Управление промышленным предприятием на основе сбалансированной системы показателей: дисс.. канд. экон. наук. Н. Новгород, 2008. 138 с.

7. Шевченко С. Ю., Иванов А. А. Системы оценочных показателей стратегического и оперативного контроллинга // Известия Уральского государственного экономического университета. 2014. № 3 (53). С. 25-32.

8. Ибрагимов Р. Г. Управление по стоимости как система менеджмента // Менеджмент в России и за рубежом. 2004. № 6. C. 64-72.

9. Returnon Investment (Возврат инвестиции) (ROI): [Электронный ресурс]. URL: https://www.12manage.com/methods_roi_ru.html.

10. Bragg S. M. Business Ratios and Formulas: A Comprehensive Guide. 2nd Ed. N. Y.: John Wiley&Sons, Inc., 2007. 387 p.

11. Попов Д. Эволюция показателей стратегии развития предприятия // Управление компанией. 2003. № 2. С. 66-76.

12. Волков Д. Л. Теория ценностно-ориентированного менеджмента: финансовый и бухгалтерский аспекты. 2-е изд. СПб.: Высшая школа менеджмента; ИД СпбГУ, 2008. 320 с.

13. Янгель Д. Модель EVA: ориентация на стоимость // Консультант. 2005. № 23. С. 54-57.

14. Леденев Е. Е. BSC и EVA - конкуренты или союзники: [Электронный ресурс]. URL: http://balans.ru/ru/library/2/article_41.html.


Review

For citations:


Shirinov A.Sh. Formation of the Modern Strategic Management Cycle and Its Estimated Figures. Economics and Management. 2018;(1):91-96. (In Russ.)

Views: 243


ISSN 1998-1627 (Print)