Preview

Economics and Management

Advanced search

High-speed Transport Routes in the Greater Eurasia as China’s Brand of Globalization in the 21st Century

Abstract

The presented study examines the Chinese project to build sea and overland transport routes in the Greater Eurasia, Middle East, and Africa. Aim. The study aims to structure transport routes, with particular emphasis on the participation of post-Soviet countries, as well as risks and threats involved. Tasks. The authors determine the effects, problems, and challenges associated with the implementation of the Belt and Road Initiative for China and the other project participants. Methods. This study uses general scientific methods of cognition to examine in various aspects China's policy of globalization of its presence in different regions and its consequences for the participating countries of the Belt and Road Initiative. By aligning international high-speed transport routes with its interests, China has entered a new stage of economic globalization. Along the way, China may face competition from other major countries, particularly Japan. Over several decades, Japan has become experienced in building high-speed routes on both native and foreign soil, which may overlap with the Silk Road Economic Belt project. Results. China is Russia's strategic partner and has enormous resources for economic cooperation with the latter. Russia should make the most of its participation in the Belt and Road Initiative, while maintaining national and economic security in the context of the Pentagon's plans to weaken the strategic alliance between Russia and China. Conclusions. Examination of the Belt and Road Initiative shows both benefits and drawbacks for the economic development of countries, through which the route passes.

About the Author

Tat’yana V. Lezhenina
Institute of Economics of the Russian Academy of Science
Russian Federation


References

1. Чекунков А. Мифы и надежды Пояса и пути // Эксперт. 2017. № 15. 10-16 апр.

2. Глинкина С. П., Тураева М. О. Перспективы реализации китайской интеграционной стратегии «Экономический пояс Великого Шелкового пути: доклад // М.: Ин-т экономики РАН, 2017.

3. Комаров Д. Новый Шелковый путь: как Китай изменит экономическую карту мира // Южный Китай. 2015. [Электронный ресурс]. URL: https://www.south-insight.com/shelk (дата обращения: 13.11.2018).

4. Си Цзиньпин. Китай будет продвигать дружеские отношения с сопредельными странами. 2013. 25 окт. // Официальный сайт МИД КНР. [Электронный ресурс]. URL: http://russian.people.com.cn/31521/8437415.html (дата обращения: 13.11.2018).

5. Шуцунь В., Чинсун В. СНГ и современная политика Китая // Свободная мысль. 2012. № 5-6 (1633). С. 80-90.

6. Дубовицких Ю. Куда пойдут 14 млрд долл. китайских инвестиций в Казахстан // Forbes Kazakhstan. 2015. 19 фев.

7. Джантуреева Э. Нефть и газ Казахстана: запасы, добыча, инвестиции // KAZAKHSTAN. 2010. № 4. С. 18-22.

8. Попов Д. Казахстан - ворота Китая в Центральную Азию // Геополитика. 2012. 11 сент.

9. процента внешнего долга КР приходится на Экспортно-импортный банк Китая. 2018. 22 марта // Sputnik. [Электронный ресурс]. URL: https://ru.sputnik.kg/economy/20180322/1038281033/kyrgyzstan-kitaj-dolg.html (дата обращения: 21.11.2018).

10. Дадабаева З. А. Особенности экономического сотрудничества Таджикистана с восточноазиатскими странами // Восточные соседи СНГ: факторы и проблемы сотрудничества: сб. ст. М.: Ин-т экономики РАН, 2010. 325 с.

11. Горбунов А. Транссиб проигрывает гонки // Эксперт. 2018. 26 марта-1 апреля.

12. Ивантер А., Кисин С. Медленное продвижение быстрого пути // Эксперт. 2018. 15-21 окт.


Review

For citations:


Lezhenina T.V. High-speed Transport Routes in the Greater Eurasia as China’s Brand of Globalization in the 21st Century. Economics and Management. 2019;(1):38-43. (In Russ.)

Views: 110


ISSN 1998-1627 (Print)