Preview

Economics and Management

Advanced search

Struggling Regions: Economic Policy Under Federalism

Abstract

The presented study analyzes the federal form of government from the perspective of systems methodology. Aim. The study aims to substantiate the need for improving the national regional policy with regard to struggling regions through the case study of the North Caucasian Federal District (NCFD). Tasks. In this study, the authors analyze budget revenues and expenditures in relation to the subjects of the NCFD, examine the growth rate of the core indicators of regional socio-economic development, and predict the scenario of long-term regional development. Methods. The study uses general scientific methods of cognition and elements of predictive modeling. The study employs data provided by the Federal State Statistics Service for statistical analysis. Results. The principles of Russian federalism are presented in the context of the formation of the goals and objectives of regional policy. Mechanisms for their implementation are also described. Socio-economic development of the constituent entities is regarded as an important factor in strengthening federative relations. The basic principles of regional policy formation under federalism are clarified, and the current state of struggling regions (the NCFD and its subjects) is assessed. The need for the effective support of struggling regions using the framework of national regional policy implementation is substantiated, and possible development scenarios of the North Caucasian region are examined. Conclusion. Pursuing sustainable socio-economic development of constituent entities and enhancing interregional economic relations are important factors for strengthening federative relations, ensuring efficient management of a common economic space, and alleviating interregional disparity in terms of the achieved level of socio-economic development.

About the Authors

Viktor Z. Petrosyants
Institute of Social and Economic Researches of the Dagestan Scientific Center of RAS
Russian Federation


Sergey V. Dokholyan
Institute of Social and Economic Researches of the Dagestan Scientific Center of RAS
Russian Federation


Dmitriy A. Denevizyuk
Institute of Social and Economic Researches of the Dagestan Scientific Center of RAS
Russian Federation


References

1. Статья подготовлена при финансовой поддержке РФФИ, проект № 16-02-00093а

2. Абдулатипов Р. Г. О федеративной и национальной политике Российского государства. М.: Славянский диалог, 1995. 63 с.

3. Артамонов А. Д. Что дальше? Особенности российского федерализма в системе государственного управления // Российское предпринимательство. 2008. № 8 (2). С. 110-113.

4. Валентей С. Д., Бахтизин А. Р., Бухвальд Е. М., Кольчугина А. В. Группировка регионов федеральных округов Российской Федерации по трендам развития // Федерализм. 2015. № 4 (80). С. 131-138.

5. Горегляд В. П. Уроки бюджетного федерализма: 20 лет реформ // Федерализм. 2016. № 1 (81). С. 91-106.

6. Завельский М. Г., Петросянц В. З. Хозяйственные интересы и федерализм. М.: Эдиториал УРСС; ИСА РАН, 1996. 116 с.

7. Замятин Д. Д., Замятина Н. Ю. Пространство российского федерализма // Полис. Политические исследования. 2000. № 5. С. 98-109.

8. Зубов А. Б. Унитаризм или федерализм. К вопросу о будущей организации государственного пространства России // Полис. Политические исследования. 2000. № 5. С. 32-54.

9. Карапетян Л. М. Международная практика федерализма и проблемы Российской Федерации // Федерализм. 2001. № 1. С. 67-90.

10. Саликов М. С. Взаимоотношения штатов в системе американского федерализма // Государство и право. 1997. № 9. С. 95-98.

11. Элейзер Д. Дж. Сравнительный федерализм // Полис. Политические исследования. 1995. № 5. С. 106-115.

12. Huttmann M. G. The practice of federalism in Germany // Federalism and decentralization: Perspectives for the transformation process in eastern and central Europe. Hamburg: Lit, 2002. P. 97- 120.

13. Глазырин М. Системные факторы регионального развития // Экономист. 2013. № 6. С. 90-96.

14. Гликман Н. Эконометрический анализ региональных систем / Пер. с англ. М.: Прогресс, 1980. 279 с.

15. Гранберг А. Г. Основы региональной экономики: Учебник. М.: Изд. дом ГУ ВШЭ, 2004. 495 с.

16. Завельский М. Г. Государственное регулирование рыночной экономики. Системный подход в российских условиях. М.: Наука, 2006. 328 с.

17. Кохужева С. Н. Роль организационно-экономического механизма в разработке региональных целевых программ социально-экономического развития // Российское предпринимательство. 2011. № 8 (1). С. 156-161.

18. Лавровский Б. Л. Государственная политика регионального развития: вопросы теории // Федерализм. 2015. № 4 (80). С. 121-130.

19. Лексин В. Н., Швецов А. Н. Общероссийские реформы и территориальное развитие. Ст. 8: Депрессивные территории: прежние проблемы и новые варианты их решения // Российский экономический журнал. 2001. № 9. С. 35-63.

20. Петросянц В. З. Экономическая политика депрессивного региона: проблемы формирования и реализации. М.: Наука, 2005. 187 с.

21. Петросянц В. З., Дохолян С. В., Петросянц Д. В., Баширова А. А. Стратегия регионального развития в условиях инновационных преобразований экономики. М.: Экономика, 2011. 302 с.

22. Тинбэрхэн Я., Бос Х. Математические модели экономического роста. М.: Прогресс, 1967. 176 с.

23. Конституция Российской Федерации: Офиц. изд. М.: Юрид. лит., 2014. 64 с.

24. Регионы России. Социально-экономические показатели. 2016: Стат. сб. / Росстат. М., 2016. 442 с.

25. Регионы России. Социально-экономические показатели. 2011: Стат. сб. / Росстат. М., 2011. 990 с.


Review

For citations:


Petrosyants V.Z., Dokholyan S.V., Denevizyuk D.A. Struggling Regions: Economic Policy Under Federalism. Economics and Management. 2017;(11):43-52. (In Russ.)

Views: 519


ISSN 1998-1627 (Print)