Preview

Economics and Management

Advanced search

Increasing the Efficiency and Quality of Educational Services: Improvement of Their Quality Management Systems with Complex Implementation of ISO Standards

Abstract

This study is dedicated to the issues of improving the quality management systems (QMS) of educational organizations, and increasing the quality of their educational services, by complying with the requirements of various families of ISO standards - based on the primary ISO 9001:2015 one. Aim. This study aims to investigate the possibility of implementing various ISO standards in the QMS of educational organizations and the benefits of such implementation. Tasks. This study identifies the measures of complex implementation (merging) of various ISO standards, with the purpose of improving the QMS of educational organizations and increasing the efficiency of educational services in general. Methods. This study uses general methods of scientific cognition (i.e., analysis, induction, deduction) to address issues associated with the implementation of various families of ISO standards into the current QMS of organizations. Results. We consider implementation of standards of various families to be a crucial measure for increasing the efficiency and competitiveness of educational services in general. In the case of educational organizations, it seems appropriate to speak of merging , i. e., when a QMS that has already been implemented and is operating according to the ISO 9001:2015 model might also serve as a basis for incorporating, expanding and developing the components of other ISO standards. Merging is possible based on ISO 10014:2006 - “Guidelines for realizing financial and economic benefits in quality management systems.” Implementation of this standard helps educational organizations determine the methodology for realizing financial and economic benefits. Another standard that is applicable in the field of education is ISO 9004:2009 - “Managing for the sustained success of an organization.” Implementation of this standard helped the authors determine a certain imbalance between the implementation of fundamental and supporting processes and the degree of maturity in the development of a general strategy and its implementation in an educational organization. Conclusion. Improvement of QMS through complex implementation of ISO standards-with the purpose of increasing the efficiency of both management systems and educational services-is feasible provided that the following conditions are met: (1) implementation of the elements of (at least) ISO 10014:2006, ISO 9004:2009, ISO 20121:2012 and ISO 22301:2012 standards with the subsequent merging of management systems (when a QMS built according to ISO 9001:2015 becomes a basis for incorporating and expanding elements of the other standards); (2) development of a general (corporate) strategy of an educational organization, its quality management policy and objectives in the field of quality (by level) with due consideration for the requirements of the above standards; (3) formation of a risk management system, classification of risks and compilation of an optimum register of risks of educational organizations with due account for the requirements and methods of the above standards (but not limited to them); and (4) consistent implementation of EFQM Excellence Models as one of the methods proposed by ISO 10014:2006 and regular self-assessment according to the methods of ISO 9004:2009.

About the Authors

Tat’yana A. Borisova
St. Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation


Vladimir Ya. Dmitriev
St. Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation


References

1. ГОСТ Р ИСО 9001-2015 (ISO 9001:2015) Системы менеджмента качества. Требования: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200124394.

2. Окрепилов В. В., Иванова Г. Н. Метрология и стандартизация как ключевые факторы эффективного регулирования рынка в условиях таможенного союза и ВТО // Экономика и управление. 2013. № 8 (94). С. 3-10.

3. Дмитриев В. Я., Борисова Т. А. Особенности применения стандарта ГОСТ Р ИСО для построения систем менеджмента качества образовательных услуг // Экономика и управление. 2017. № 6 (140). С. 47-54.

4. Экономика и промышленная политика: теория и инструментарий: Колл. моногр. СПб.: Изд-во СПбГПУ, 2014. 622 с.

5. Херсонский Н. С., Рожков В. Н. Практические подходы и проблемы разработки интегрированных систем менеджмента, соответствующих требованиям международных стандартов ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001, SA 8000 и др. // Сайт quality.eup.ru: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://quality.eup.ru/MATERIALY11/integration2.htm.

6. Интеграция системы менеджмента качества по ISO 9001:2015 с другими системами менеджмента // Единый стандарт: центр сертификации и лицензирования: [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://1cert.ru/stati/integratsiya-smk-poiso-9001-2015-s-drugimi-sistemami-menedzhmenta.

7. Современные тенденции развития международной стандартизации в области менеджмента качества: Сб. докл. III Междунар. конф. (Санкт-Петербург, 6-7 ноября 2014 г.) / Под общ. ред. В. В. Окрепилова. СПб.: Изд-во Политехн. ун-та, 2014. 160 c.

8. ГОСТ Р ИСО 31000-2010 Менеджмент риска. Принципы и руководство: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200089640.

9. ГОСТ Р ИСО/МЭК 31010-2011 Менеджмент риска. Методы оценки риска: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200090083.

10. ГОСТ Р 51897-2011/Руководство ИСО 73:2009 Менеджмент риска. Термины и определения: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200088035.

11. ГОСТ Р 51901.22-2012 Менеджмент риска. Реестр риска. Правила построения: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200100075.

12. ГОСТ Р ИСО 10014-2008 Менеджмент организации. Руководящие указания по достижению экономического эффекта в системе менеджмента качества: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200068728.

13. ГОСТ Р ИСО 9004-2010 Менеджмент для достижения устойчивого успеха организации. Подход на основе менеджмента качества: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200082555.

14. Борисова Т. А. Самоактуализация менеджера как основа успешного применения стандарта ГОСТ Р ИСО 9001-2015 Системы менеджмента качества в вузе // Модернизация российской экономики: прогнозы и реальность: Сб. науч. тр. III Междунар. науч.-практич. конф. СПб.: Изд-во СПбУТУиЭ, 2017. 712 c.

15. Дмитриев В. Я. Проблемы и перспективы модернизации российского образования // Социология и право. 2013. № 4 (21). С. 5-10.

16. ГОСТ Р ИСО 20121-2014 Системы менеджмента устойчивого развития. Требования и практическое руководство по менеджменту устойчивости событий: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200113801.

17. ГОСТ Р ИСО 22301-2014 Системы менеджмента непрерывности бизнеса. Общие требования: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200113802.


Review

For citations:


Borisova T.A., Dmitriev V.Ya. Increasing the Efficiency and Quality of Educational Services: Improvement of Their Quality Management Systems with Complex Implementation of ISO Standards. Economics and Management. 2017;(8):20-28. (In Russ.)

Views: 188


ISSN 1998-1627 (Print)