Preview

Economics and Management

Advanced search

Development of Sustainability Methodlogy for a Tourism Destination

Abstract

This study examines the phenomenon of tourism destination sustainability and aims to develop a methodology for its assessment. Aim. This study aims to substantiate the parameters of a theoretical model of sustainability of a tourism destination and develop a methodology for its assessment in order to manage sustainability of territories with high concentration of tourism services. Tasks. This study specifies the organizational and economic foundations of the functioning of the tourism industry and develops a theoretical model of tourism destination sustainability by substantiating the composition, content, and metrics of the calculation of its assessment. Methods. This study uses general methods of scientific cognition to specify the organizational and economic foundations of the functioning of the tourism industry and the content of the theoretical model of sustainability of its development, which makes it possible to propose a calculation method for its assessment. Results. The organizational and economic foundations of the functioning of the tourism industry are examined. The content of the concept of tourism location sustainability is specified. The authors propose an interpretation of this concept as balanced intentional progressive development of territories with high concentration of production and consumption of tourism products that involves improvement of the field of tourism services, which in turn facilitates national (regional) economic growth amid dynamic changes in the internal and external environment and has a positive effect on the country’s (region’s) image. A methodology for the assessment of tourism destination sustainability comprising five groups of metrics according to a number of key factors of tourism destination sustainability is proposed based on the analysis of methods and algorithms of assessing the level of development and competitiveness of tourism destinations used in the Russian tourism industry. Conclusion. Specifying the content of the theoretical model of tourism destination sustainability along with substantiating the key factors and principles of its assessment enables proposition of a working methodology for managing the sustainability of territories with high concentration of production and consumption of tourism products.

About the Authors

Aleksey I. Balashov
North-West Institute of Management of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration under the President of the Russian Federation
Russian Federation


Larisa G. Karanatova
North-West Institute of Management of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration under the President of the Russian Federation
Russian Federation


Aleksey D. Shmatko
North-West Institute of Management of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration under the President of the Russian Federation
Russian Federation


References

1. Воронцова М. Г., Быстров С. А. Гостиничный бизнес: теория и практика. СПб.: СПбГУКИ, 2014. 168 с.

2. ГОСТ Р 51185-2014 Туристские услуги. Средства размещения. Общие требования // утв. и введен в действие приказом Федерального агентства по техническому регулированию и метрологии от 11 ноября 2014 г. № 1542-ст: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200114767.

3. Об утверждении порядка классификации объектов туристской индустрии, включающих гостиницы и иные средства размещения, горнолыжные трассы и пляжи, осуществляемой аккредитованными организациями // Приказ Министерства культуры РФ от 11 июля 2014 г. № 1215: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://base.garant.ru/70843354/.

4. Пайн Б. Дж., Гилмор Дж. Х. Экономика впечатлений. Работа - это театр, а каждый бизнес - сцена. М.: Вильямс, 2005. 304 с.

5. Ермилова Д. В., Сеселкин А. И. Экономика впечатлений и туризм в обществе мечты // Вестник университета. 2015. № 2. С. 85-89.

6. Кривошеева Т. М., Казакова С. А. Туристская аттрактивность вторичных туристских ресурсов // Сервис в России и за рубежом. 2013. № 7 (45). С. 72-78.

7. Кравченко Н. А. Критерии эффективности реализации потенциала туристской отрасли Республики Крым // Псковский регионологический журнал. 2015. № 22. С. 43-58.

8. Ушакова Е. О. Особенности оценки ресурсов территории для развития туристской отрасли // Вестник Кемеровского государственного университета. 2015. № 2-7. С. 259-264.

9. Балашов А. И. Оценка перспектив развития туристической дестинации Санкт-Петербурга // Управленческое консультирование. 2016. № 5 (89). С. 75-80.

10. Михалев О. В. Экономическая устойчивость хозяйственных систем: методология и практика научных исследований и прикладного анализа. СПб.: СПбАУЭ, 2010. 200 с.

11. Куприянов С. В., Стрябкова Е. А. Кластер как форма организации и современного развития промышленности (теория и методология). Белгород: БелГТУ, 2007. 97 с.

12. Портер М. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов / Пер. с англ., 4-е изд. М.: Альпина Паблишер, 2011. 453 с.

13. Балашов А. И. Формирование механизма устойчивого развития фармацевтической отрасли: теория и методология. СПб.: Изд-во СПбГУЭФ, 2012. 160 с.

14. Критерии оценки туристической привлекательности региона / Междунар. центр ответственного туризма Российской Федерации и СНГ: [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://icrt-russia.ru/kriterii-otsenki-turisticheskoj-privlekatelnostiregiona.

15. Рейтинг событийного потенциала дестинации - 2015: Выставочный науч.-исследоват. центр R&C: [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.mice.ru/images/web/report_regions_2015.PDF.

16. Number of World Heritage Properties by region // Официальный сайт Организации Объединенных Наций по вопросам образования, науки и культуры (ЮНЕСКО): [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://whc.unesco.org/en/list/stat#d1.

17. Россолов П. Г. Основные подходы к определению доли теневого сектора в экономике // Terra Economicus. 2011. Т. 9, № 3. Ч. 3. С. 43-47.

18. Попов В. В. Методы измерения теневой экономики и их использование в постсоветской России // Экономическая теория преступлений и наказаний. Теневая экономика в советском и постсоветском обществах. Ч. 2. 2002. № 4: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://corruption.rsuh.ru/magazine/3/n4-08.html.

19. Гаврилов Л. П. Электронная коммерция: Учебник. М.: Юрайт, 2016. 363 с.


Review

For citations:


Balashov A.I., Karanatova L.G., Shmatko A.D. Development of Sustainability Methodlogy for a Tourism Destination. Economics and Management. 2017;(7):25-34. (In Russ.)

Views: 99


ISSN 1998-1627 (Print)