Preview

Economics and Management

Advanced search

Project 5-100: A Quest for Global Competitiveness or a Tool for the Reboot of the National System of Higher Education?

Abstract

According to the Edict of the President of the Russian Federation, V. V. Putin, five Russian universities shall be included in the list of the world’s top 100 universities by 2020. This decree provided the impetus for the launch of Project 5-100 that is aimed at enhancing the competitiveness of Russian universities in the global market of educational services. Aim. This study aims to analyze the provisional results and expediency of further implementation of the project to ensure the inclusion of five Russian universities among the world’s Top 100 global universities (Project 5-100). Results. The structure and method of ranking in major global university competitiveness rankings is analyzed, strategic choice is identified, and tactical measures taken by national governments and universities with the purpose of responding to global competitiveness rankings are substantiated. A qualitative analysis of the officially declared and implicit objectives of the implementation of Project 5-100 in Russia is performed and hypotheses explaining its expediency are suggested and discussed. The results of the study indicate that despite appropriate direction and certain positive outcomes, the provisional results of the implementation of the project suggest a less significant development of the higher education system in Russia or improvement of its global competitiveness rather than the effectiveness of the particular university management models aimed at meeting formal criteria.

About the Authors

Aleksey I. Balashov
North-West Institute of Management of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration under the President of the Russian Federation
Russian Federation


Valeriya M. Khusainova
“Biznes dlya biznesa” Ltd
Russian Federation


References

1. Салми Дж. Создание университетов мирового класса / Пер. с англ. М.: Весь мир, 2009. 132 с.

2. Косов Ю. В., Халин В. Г., Фокина В. В. Созвездие талантов - ключевой фактор формирования университетов мирового класса: российский и зарубежный опыт (в двух частях) // Управленческое консультирование. 2014. № 5 (6). С. 60-72.

3. Балацкий Е. В., Екимова Н. А. Международные рейтинги университетов: практика составления и использования // Экономика образования. 2012. № 2. С. 67-80.

4. Абдулкашапова Ф. А., Бандорин В. Г., Игнашина Т. В. Глобальные образовательные рейтинги: аналитические инструменты и сервисы для оценки потенциала научно-образовательной деятельности университетов // Вестник Казанского государственного технологического университета. 2014. Т. 17, № 2. С. 375-379.

5. Абламейко С. В., Гусаковский М. А. Участие университетов в мировых рейтингах как фактор повышения качества подготовки специалистов // Высшее образование в России. 2013. № 5. С. 124-135.

6. Измерение рейтингов университетов: международный и российский опыт / Под ред. Ф. Э. Шереги, А. Л. Арефьева. М.: Центр социологических исследований, 2014. 504 с.

7. Балацкий Е. В. Новые тренды в развитии университетского сектора // Мир России. 2015. № 4. С. 72-98.

8. Добреньков В. И., Коропченко А. А., Попков В. А. Российские университеты и мировые рейтинги: можем ли мы быть лидерами? // Вестник Московского университета. Серия 18: Социология и политология. 2012. № 3. С. 60-71.

9. Sheil T. Moving beyond university rankings: developing a world class university system in Australia // Australian Universities’ Review. 2010. Vol. 52, N 1: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ EJ877049.pdf.

10. Ислакаева Г. Р., Зулькарнай И. У. Федеральные университеты и национальные исследовательские университеты в мировых рейтингах // Вестник Башкирского университета. 2015. Т. 20, № 2. С. 502-506.

11. Комаров В. В. Российские университеты в динамике международных рейтингов // Вестник Российского государственного аграрного заочного университета. 2013. № 15 (20). С. 9-13.

12. Тарадина Л. Д. Международные рейтинги университетов: влияют ли они на развитие университетов и стоит ли им доверять? // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 4: Педагогика. Психология. 2014. № 2 (33). С. 9-17.

13. Мелешкин М. И. О перспективах вхождения российских университетов в первую сотню ведущих университетов мира по рейтингу Times Higher Education // Экономический анализ: теория и практика. 2014. № 19 (368). С. 56-62.

14. Павлюткин И. В. Университеты, рейтинги и рынок: институциональные эффекты ранжирований в поле высшего образования // Вопросы образования. 2010. № 1. С. 25-41.

15. Wong P. K., Singh A. University patenting activities and their link to the quantity and quality of scientific publications // Scientometrics. 2010. Vol. 83, N 1. P. 271-294.


Review

For citations:


Balashov A.I., Khusainova V.M. Project 5-100: A Quest for Global Competitiveness or a Tool for the Reboot of the National System of Higher Education? Economics and Management. 2016;(10):79-86. (In Russ.)

Views: 150


ISSN 1998-1627 (Print)