Preview

Economics and Management

Advanced search

Distinctive Features of Social Space Transformation in Labor and Education

Abstract

This study determines the distinctive features of social space transformation in the interrelated segments of education and labor. Aim. This study aims to determine the main features of social space transformation in the segment of education and examine the impact of changes in the education segment of social space on the formation and implementation of labor potential in the context of our country’s transition to innovative development. Tasks. Out of the whole variety of social, economic, regional, institutional, environmental, and other areas of social space transformation, this study determines the impact of transformation processes on the field of labor and reproduction of labor potential, which includes transformations in the education segment. Methods. This study uses general methods of scientific cognition to determine the specific character of changes in the fields of labor and education in the context of our country’s transition to innovative development. Results. The key role that institutional transformations in the education system play in the development of labor potential is determined through examination of the transformation of the labor segment of the social space. Institutional transformations ensure the maintenance of qualitative and quantitative characteristics of labor potential. Historically persistent and newly-established (transplanted) institutions are identified. Dysfunctions of institutions newly implemented in the education space are shown. Training of innovative managers for the new type of economy is thoroughly examined. Conclusions. It is found that transformation is a twofold process: on the one hand, it is a factor of economic development, while on the other hand it is a result of such development. Certain features of the correlation between changes are identified. It is demonstrated that posing the question of the development of the education segment of the social space (as an irreversible process aimed at changing the material and spiritual components of the “education space” in order to improve them) appears premature.

About the Authors

Nataliya Nikolaevna Shestakova
The Institute of Regional Economy Problems of the Russian Academy of Science (RAS)
Russian Federation


Lidiya Kuz’minichna Kuz’Mina
The Institute of Regional Economy Problems of the Russian Academy of Science (RAS)
Russian Federation


References

1. Хуажева А. Ш., Шовгенов Т. М. Институциональные условия как фактор экономического роста // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 5: Экономика. 2009. № 1. С. 26-33.

2. Полтерович В. М. Проектирование трансплантационных реформ (ЦЭМИ РАН и РЭШ, Москва) (июль 2008): Презентация: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.myshared.ru/slide/167662.

3. Цакулова О. С. Роль институциональных условий в формировании постиндустриальной экономики: Автореф. дисс. … канд. экон. наук. Владикавказ, 2008. 20 с.

4. Субетто А. И. Образование: будущее России (Вместо предисловия) // Первая научная сессия Отделения образования Петровской академии наук и искусств: «Образование: будущее России и человечества. Проблемы становления системы наук и теорий об образовании» (14-15 декабря 1993 г.) / Под ред. А. И. Субетто, В. А. Щеголева. СПб.: ВИФК, 1993. С. 3-8.

5. Вольчик В. В., Скорев М. М. Институциональная инерция и развитие российской системы образования // Экономический вестник Ростовского государственного университета. 2003. Т. 1. Вып. 4. С. 55-63.

6. Балацкий Е. Институциональные и технологические ловушки: калейдоскоп идей: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.kapital-rus.ru/articles/article/202594/.

7. Антонова Т. ЕГЭ могут заменить на обычный экзамен // Московский комсомолец. 26 августа 2013: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.mk.ru/social/education/article/2013/08/26/905293-ege-mogut-zamenitnaobyichnyiy-ekzamen.html.

8. Мартынова Н. В. Особенности подготовки инновационных менеджеров: Мат-лы III Всерос. социологич. конгресса. М.: Ин-т социологии РАН; Российское общество социологов. 2008: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.isras.ru/index.php?page_id=763&fio=%CC%E0%F0%F2%FB%ED%EE%E2%E0.

9. Целевая подготовка инновационных менеджеров // Материалы сайта учебного центра «Профессионал» о Школе менеджмента при МФТИ: [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://mipt.ru/cdpo/courses/innovative_management/corporate/managers.php.

10. Фияксель Э. А., Шубнякова Н. Г. Подготовка менеджеров инновационных проектов на основе проектного метода обучения // Журнал научных публикаций аспирантов и докторантов: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.jurnal.org/articles/2009/ekon25.html.

11. Барыкин А. Н. Инновационный менеджер: метафора или профессия? // Менеджмент инноваций. 2010. № 2 (10). С. 106-122.

12. Президентская программа подготовки управленческих кадров: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.pprog.ru/.


Review

For citations:


Shestakova N.N., Kuz’Mina L.K. Distinctive Features of Social Space Transformation in Labor and Education. Economics and Management. 2016;(1):77-83. (In Russ.)

Views: 202


ISSN 1998-1627 (Print)