Preview

Economics and Management

Advanced search

The Role of Universities in the Digital Transformation of the Economy

Abstract

As part of the transition toward a new technologicalparadigm, development of the digital economy has intensified. Digitalization affects many social spheres, including the political, economic, and cultural ones. Education is one of the industries that transform economic structure to the benefit of knowledge-intensive industries. The present study examines changes in Russia’s higher education system with respect to digitalization. Aim. The study substantiates the role of universities in the transformation of the Russian higher education system pertaining to digitalization, analyzes the implementation of the priority project, “Universities as centers of the innovation creation space,” simulating the transformations that universities need to undertake in order to proactively meet the changing requirements of the labor market during the formation of the digital economy. Tasks. In order to achieve the objective set forth, the authors substantiate strategic vectors for the development of universities that are necessary for them to become the intellectual, technological, scientific, innovative, cultural, and educational core of the regional socio-economic system. Moreover, it highlights their role as being centers of creative and sports development of their region’s youth through the formation of socially oriented and balanced value-based personal development of students-and the region’s population as a whole. Methods. This study uses general scientific methods of cognition, comparative and statistical analysis to identify major directions for the transformation of universities in the context of economic digitalization. The practical guidelines provided are based on the example of university centers for innovation, technological, and social development established in the Southwest State University in the Kursk region. Results. The study proves that the implementation of projects on the transformation of universities into university centers for innovation, technological, and social development allows them (1) to form the intellectual, technological, scientific, innovative, cultural, and educational core of the regional socio-economic system; (2) to facilitate project-based development of the university’s scientific and educational capacity and to make a breakthrough in scientific and innovative technological developments, including those associated with digitalization; (3) to create regional innovative and scientific technological ecosystems on the basis of universities; (4) to lay the groundwork for the development of technological, innovative, and social entrepreneurship and start-up accelerators; and (5) to train more soughtafter specialists in view of the new requirements of the digital economy. Conclusion. The study substantiated the need to implement a project to transform the Southwest State University into a university center for innovation, technological, and social development, identifying major directions for university transformation in the context of economic digitalization.

About the Author

Yuliya V. Vertakova
Southwest State University
Russian Federation


References

1. Статья подготовлена при финансовой поддержке РФФИ в рамках выполнения исследований по проекту № 18-010-01119 «Управление цифровой трансформацией инновационно-промышленного кластера как системообразующего элемента отраслевой цифровой платформы: методология, инструментарий, практика»

2. Глазьев С. Ю. Теория долгосрочного технико-экономического развития. М.: ВлаДар, 1993. 310 с.

3. Акаев А. А. Современный финансово-экономический кризис в свете теории инновационно-технологического развития экономики и управления нновационным процессом // Системный мониторинг: Глобальное и региональное развитие / ред. Д. А. Халтурина, А. В. Коротаев. М.: ЛИБРОКОМ/ URSS, 2010. С. 230-258.

4. Здольникова С. В., Бабкин А. В. Проблемы и особенности оценки инновационного потенциала промышленности в условиях цифровой экономики // Цифровая экономика и Индустрия 4.0: новые вызовы: труды науч.-практ. конф. с междунар. участием. СПб.: Изд-во СПбПУ, 2018. С. 123-134.

5. Комаров В. В. Российские университеты в динамике международных рейтингов // Вестник Российского государственного аграрного заочного университета. 2013. № 15 (20). С. 9-13.

6. Пашкус Н. А., Пашкус В. Ю. Стратегическое позиционирование и конкурентоспособность вуза // Universum: Вестник Герценовского университета. 2014. № 2. С. 104-111.

7. Галенко В. П., Табелова О. П. Конкурентоспособность и устойчивое развитие университетской бизнес- школы // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2016. № 5 (101). С. 60-69.

8. Вертакова Ю. В., Плотников В. А. Трансформация роли университетов в обеспечении социально-экономического развития // Экономика и управление. 2017. № 6 (140). С. 55-62.

9. Бодрунов С. Д. Интеграция производства, науки и образования как основа реиндустриализации российской экономики // Экономическое возрождение России. 2015. № 1 (43). С. 7-22.

10. Плотников В. А. Механизмы частно-государственного партнерства в организации дополнительного профессионального образования // Ученые записки Санкт-Петербургского университета управления и экономики. 2012. № 3 (38). С. 5-10.

11. Максимцев И. А., Карлик А. Е., Рохчин В. Е. Государственное регулирование экономического развития в пределах федеральных округов в научных исследованиях Санкт-Петербургского государственного экономического университета // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2015. № 1 (91). С. 7-17.

12. Ершова И. Г., Вертакова Ю. В. Стратегическая взаимосвязь развития экономики и качества образования // Научные ведомости БелГУ. Сер.: История. Политология. Экономика. Информатика. 2010. № 13 (84). Вып. 15/1. С. 56-63.

13. Безрукова Т. Л., Кириллова С. С. Методический подход к оценке интегрированных структур науки, образования и производства // Известия Юго-Западного государственного университета. Сер.: Экономика. Социология. Менеджмент. 2013. № 4. С. 146-155.

14. Логинова А. В., Алгазинов Э. К., Гаршина В. В., Сычев А. В., Десятирикова Е. Н., Смольянинов А. В. Партнерство работодателей и вуза при подготовке IT-специалистов // Планирование и обеспечение подготовки кадров для промышленно-экономического комплекса региона. 2017. Т. 1. С. 96-99.

15. Развитие системы государственного и муниципального управления в условиях реформирования государственного сектора / под ред. А. В. Полянина. Орёл: Среднерус. ин-т управления - филиал РАНХиГС, 2017. 227 с.

16. Фирова И. П. Взаимодействие рынка труда и профессионального образования средствами маркетинга и проектной формы обучения на позиционно-субъектном и организационном уровнях // Ученые записки Российского государственного гидрометеорологического университета. 2007. № 4. С. 170-178.

17. Официальный сайт Министерства образования и науки Российской Федерации. URL: http://минобрнауки.рф (дата обращения: 03.06.2018).

18. Вертакова Ю. В., Ларина О. Г. Роль университета в социально-экономическом развитии региона (на примере Юго-Западного государственного университета и Курской области) // Экономика и управление. 2017. № 5 (139). С. 56-66.

19. Авдеева И. Л., Головина Т. А., Парахина Л. В. Развитие цифровых технологий в экономике и управлении: российский и зарубежный опыт // Вопросы управления. 2017. № 6 (30). С. 50-56.

20. Емельянов С. Г., Червяков Л. М., Вертакова Ю. В. Концептуальная модель управления многоуровневой образовательной системой Юго-Западного государственногоуниверситета при подготовке кадров для машиностроительного кластера // Наукоемкие технологии в машиностроении. 2013. № 4 (22). С. 6-13.

21. Емельянов С. Г., Вертакова Ю. В., Рисин И. Е., Трещевский Ю. И., Плотников В. А. [и др.]. Государственно-частное партнерство в образовательной сфере: учеб. пособие. СПб.: Лема, 2012. 200 с.


Review

For citations:


Vertakova Yu.V. The Role of Universities in the Digital Transformation of the Economy. Economics and Management. 2018;(7):54-64. (In Russ.)

Views: 804


ISSN 1998-1627 (Print)