Preview

Economics and Management

Advanced search

Assessment of Human Capital in the Context of Innovative Changes in the System of Higher Professional Education

Abstract

The creation of innovative infrastructures, regulatory frameworks, and new approaches to the training and management of teaching staff at universities represents the innovative nature of management in the system of higher professional education. It obviously reflects on the human capital of this system. Aim. This study aims to identify and analyze the impact of underlying innovative processes on human capital in the higher professional education system. Tasks. This study classifies human capital according to a number of criteria, determines the distinctive features of human capital in the system of higher professional education, and identifies the innovative nature of changes in the higher professional education system and its impact on human capital within this system. Methods. Substantiation of several points and the reasoning behind the conclusions are provided using general scientific and special research methods - dialectic and situational - and the coevolution (systemprocess) approach. Results. Assessment of human capital of the higher professional education system in the context of innovative changes revealed the trends of massification of postuniversity education and the rejuvenation of university teaching staff. These processes arise against the background of a reduction of human capital in the higher professional education system and a lack of conditions required expansion of the system. Conclusions. The developed matrix of the effectiveness of innovations in the higher professional education system allows complex assessments of any innovative activity in this system, including management activity.

About the Author

Irina Aleksandrovna Alekseeva
St. Petersburg State University of Aerospace Instrumentation
Russian Federation


References

1. Алексеева И. А. Инновационные подходы в управлении человеческим капиталом на примере системы высшего профессионального образования // Научный журнал НИУ ИТМО. Серия: Экономика и экологический менеджмент. 2015. № 4. С. 232-237.

2. Федеральная целевая программа развития образования на 2011-2015 годы / Утв. постановлением Правительства от 7 февраля 2011 г. № 61: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://минобрнауки.рф/documents/2010. (Дата обращения: 25.01.2016).

3. Соломин В. П., Громова Л. А. Управление изменениями в современном университете: вызовы и стратегии // Менеджмент ХХI века: антикризисные стратегии и управление рисками: Сб. науч. ст. (по мат-лам XV Междунар. науч.-практич. конф.). СПб.: Из-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2015. С. 7-11.

4. Артамонова Ю. Д., Демчук А. Л., Камынина Н. Р., Котлобовский И. Б. Российское высшее образование в Болонском процессе (по материалам Национального доклада РФ) // Высшее образование в России. 2015. № 8-9. С. 46-53.

5. Российский инновационный индекс / Под ред. Л. М. Гохберга. М.: НИУ ВШЭ, 2011. 84 c.

6. Сенашенко В. С., Халин В. Г. Об эффективном контракте в высшей школе России // Высшее образование в России. 2015. № 5. С. 27-36.

7. О статусе наукограда Российской Федерации: Федеральный закон РФ от 7 апреля 1999 г. № 70-ФЗ: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://base.garant.ru/180307/. (Дата обращения: 25.01.2016).


Review

For citations:


Alekseeva I.A. Assessment of Human Capital in the Context of Innovative Changes in the System of Higher Professional Education. Economics and Management. 2016;(2):65-69. (In Russ.)

Views: 132


ISSN 1998-1627 (Print)