Preview

Economics and Management

Advanced search

The Impact of Import Substitution on the Nature of Innovations in Retail

Abstract

This study is dedicated to examining the development of retail enterprises in Russia over the past decade and estimating the need for the accelerated implementation of innovations in order to enhance its competitiveness. Aim. This study aims to analyze the impact of import substitution on the nature of innovations in retail. Tasks. This study analyzes retail turnover figures across the Russian Federation, evaluates the supply of agricultural products, provides insight into the innovative activity of organizations, and determines the level of competition in retail chains. Methods. This study uses general methods of scientific cognition to examine the effect of import substitution on the innovative activity of Russian retail enterprises in various aspects. Results. Retail turnover growth rates over the past decade are analyzed nationwide, in the North-West federal district, and the Leningrad region. The level of supply with agricultural products and foodstuffs in 2015 is calculated. Conclusion. Trade organizations that are more successful in implementing technological, organizational, and marketing innovations, will have significant advantages over their competitors since they will rely on internal reserves to enhance the commercial appeal of the end product.

About the Author

Boris M. Lyamin
St. Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation


References

1. Красюк И. А. Современное состояние и проблемы развития розничной торговли в регионах // Практический маркетинг. 2015. № 6 (220). С. 8-18.

2. Реальные располагаемые денежные доходы по Российской Федерации: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.gks.ru/free_doc/new_site/population/urov/urov_12kv.htm.

3. Мониторинг развития секторов российской экономики за 2015 год // Минэкономразвития России: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://economy.gov.ru/minec/about/structure/depsectoreconom/20160220.

4. Доктрина продовольственной безопасности Российской Федерации / Утв. указом Президента Российской Федерации от 30 января 2010 г. № 120: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.scrf.gov.ru/documents/15/108.html.

5. Об утверждении Стратегии развития торговли в Российской Федерации на 2015-2016 годы и пе- риод до 2020 года // Приказ Минпромторга России от 25 декабря 2014 г. № 2733 (ред. от 5 июня 2016 г.) // Правовой сервер «Консультант Плюс»: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_173113/. (дата обращения: 10.12.2016).

6. Доля оборота розничных торговых сетей в общем объеме оборота розничной торговли // ЕМИСС. Государственная статистика: [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.fedstat.ru/indicator/40536.

7. Леви М., Вейтц Б. А. Основы розничной торговли / Пер. с англ. СПб.: Питер, 1999. 448 с.

8. Красюк И. А., Медведева Ю. Ю. Характеристика инновационной среды торгового предприятия // Практический маркетинг. 2016. № 12-1 (спецвыпуск). С. 63-67.

9. Шпакова А. В. Инновационный фактор обеспечения устойчивого развития торговых предприятий: Автореф. дисс.. канд. экон. наук. Брянск: ГОУ ВПО «Брянский государственный университет им. академика И. Г. Петровского», 2011. 21 с.

10. Красюк И. А. Научно-практические основы организации розничной торговой сети в регионах // Экономика и предпринимательство. 2013. № 8 (37). С. 632-635.


Review

For citations:


Lyamin B.M. The Impact of Import Substitution on the Nature of Innovations in Retail. Economics and Management. 2016;(12):107-113. (In Russ.)

Views: 144


ISSN 1998-1627 (Print)