Participatory Models in Modern Management: Methodology and Practice
Abstract
This article outlines the nature and specific features of contemporary participatory management. Aim. This article aims to summarize some of the methodological and practical aspects of the participatory management concept in the operation of organizations in the real sector of the economy. Tasks. This study analyzes the features and benefits of participatory management, assesses the consequences of its application, and proposes a set of tools in the form of a participatory management matrix. Methods. This article provides insights into the features and benefits of the implementation of participation in the operation of an organization based on the analysis of existing data and literature on the problem under examination. Results. It is established that participatory management is not only an organizational concept but also a profound philosophy underpinning organizational management. The main features of the concept and the probable results of its implementation are determined using the example of OAO Zapadelektrostroy. A participation matrix for different departments in the organization to implement managerial functions is proposed. Conclusion. By engaging employees in the management process, the manager benefits from the opportunity to utilize the artistic, organizational, intellectual, and other potentials of employees efficiently. Participatory management is based on the recognition of the mutual interests of every employee within an organization, which facilitates the integration of these interests, and fosters more committed involvement in the working process. The proposed matrix of participatory management can be an effective tool for the assessment of participatory management.
Keywords
participatory management,
participation,
managerial decisions,
management culture,
participatory management matrix,
efficiency,
партисипативное управление,
участие,
управленческие решения,
культура управления,
матрица,
эффективность
References
1. Маршалл А. Основы экономической науки / Предисл. Дж. М. Кейнса; Пер. с англ. В. И. Бомкина, В. Т. Рысина, Р. И. Столпера. М.: ЭКСМО, 2008. 832 с.
2. Симмонс Д., Мэрс У. Как стать собственником: Американский опыт участия работников в собственности и управлении / пер. с англ.; Ред. А. А. Воронков. М.: Аргументы и факты, 1993. 299 с.
3. Скриптунова Е. А., Мухаметшина Э. Ф. Партисипативные структуры: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.axima-consult.ru/stati-party.html.
4. Ключко В. Н. Участие работников в управлении предприятиями. Российский опыт и перспективы // Менеджмент в России и за рубежом. 2007. № 1. С. 119-131.
5. Ключко В. Н. Русские артели: забытый опыт или механизм развития производственной демократии? // Менеджмент в России и за рубежом. 2014. № 3. С. 69-78.
6. Рисин И. Е. Экономика участия: проблемы теории и практики. Воронеж: Воронежский гос. ун-т, 2003. 108 с.
7. Актуальные проблемы развития экономики современного предпринимательства // Сборник докладов по итогам Всероссийской научно-практической конференции. (Москва, 10-19 марта 2010 г.) / Под общ. ред. О. Н. Мельникова. М.: Креативная экономика, 2010. 124 с.
8. Агашкова А. Как провести результативный опрос по оценке вовлеченности персонала? // Отдел кадров. 2014. № 8. С. 114-116.
For citations:
Petrovich M.V.
Participatory Models in Modern Management: Methodology and Practice. Economics and Management. 2016;(10):51-56.
(In Russ.)
Views:
362